Literatuur & Romans De Kern Juni 2013

Voor jou

Voor jou is niet alleen een boek over een zielige man die maar niet kan wennen aan zijn nieuwe, beperkte leven. Het is ook een boek over vriendschap en liefde, en het veranderen van je wereldbeeld als er een belangrijk persoon in je leven komt.

Louisa’s wereld is klein. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders, en hoewel ze ergens wel weet dat Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Wills wereld is ook klein. Vroeger had hij alles- een baan, vakanties, een mooie vriendin- maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij nog maar een uitweg. Als Lou wordt ingehuurd om voor Will te zorgen, duurt het niet lang voor de tegenpolen botsen. Maar als ze ontdekt wat Will voor ogen heeft, besluit ze alles op alles te zetten om hem ervan te overtuigen dat er nog zoveel avonturen te beleven zijn. Daarmee verandert ze echter niet alleen Wills wereld…

Voor jou is een van de mooiste boeken die ik de afgelopen jaren heb gelezen. Moyes weet een krachtig, rauw en realistisch verhaal neer te zetten met vertederende, hartverwarmende personages die je hart stelen. De onderwerpen die aan bod komen zijn heftig en zwaar, maar door haar schrijfstijl weet Moyes ervoor te zorgen dat het boek nooit zwaar aandoet. De karakters Louisa en Will helpen de boel flink te relativeren.

Moyes heeft ervoor gekozen de hoofdstukken door de ogen van verschillende personages te schrijven. Dan is er weer een hoofdstuk vanuit Louisa’s oogpunt, dan weer een vanuit het oogpunt van Will, of zelfs zijn moeder Camille en zijn verzorger Nathan. Dit helpt om de ernst van de situatie waarin Will en zijn familie zich bevinden te begrijpen. De emoties en confrontaties die de familie voorgeschoteld krijgt zijn voor iedereen verschillend, en voor ieder op een andere manier ingrijpend. Moyes toont heel goed wat de beslissing van Will voor iedereen om hem heen betekent.

Maar Voor jou is niet alleen een boek over een zielige man die maar niet kan wennen aan zijn nieuwe, beperkte leven. Het is ook een boek over vriendschap en liefde, en het veranderen van je wereldbeeld als er een belangrijk persoon in je leven komt. Het is ook een verhaal over hoop, groei en hechte familiebanden. Het is zowel een confronterend als ontroerend verhaal, en Moyes bewaakt de grens tussen deze twee uiterste thema’s heel goed. Voor jou is een boek dat bij iedere lezer zal blijven hangen. Voor jou is werkelijk prachtig.

BadgesLeestip

416

9789032513825