Thriller & Spanning The House of Books Mei 2021

Vogeleiland

Waar je eerst denkt dat het wel goed gaan komen met Marianne, kan dat in het volgende hoofdstuk zomaar weer anders zijn.

Wat is er gebeurd met Marianne? Op haar vijftiende liep ze van huis weg om nooit meer iets van zich te laten horen. Jaren later kampt haar zusje Nicole nog steeds met het trauma van haar verdwijning. Ze besluit om alles achter zich te laten en naar Spanje te verhuizen. Maar ook daar kan ze niet aan het verleden ontsnappen. Een bijzondere verschijning doet de hoop dat haar zus nog leeft oplaaien en leidt haar naar het onbewoonde Vogeleiland.

Eindelijk weer een thriller van Marion Pauw! En ze stelt zeker niet teleur. In het boek volgen we de vijftienjarige Marianne. Een vrijgevochten meisje wat al op jonge leeftijd haar eigen pad volgt. Wanneer ze de mysterieuze Berend ontmoet worden ze al snel verliefd en trekken ze hun eigen plan. Berend werkt op Vogeleiland als natuurwachter. Al snel vatten ze het plan op om daar samen te gaan wonen zonder hun omgeving in te lichten. Al snel wordt Marianne zwanger en wordt Berend steeds jaloerser. Wanneer Marianne voorstelt terug te gaan naar het vaste land, houdt Berend dit tegen en wordt Marianne zijn gevangene. Ondertussen volgt de lezer Nicole, Marianne haar zus, die gebukt gaat onder haar verdwijning. En wanneer Marianne bevalt van dochter Pup, krijgen we ook te weten hoe zij opgroeit en de hele situatie meemaakt.

Het verhaal leest erg prettig door de fijne schrijfstijl van Marion Pauw. Als lezer weet ze je meteen mee het verhaal in te zuigen. Doordat het verhaal vanuit verschillende perspectieven wordt verteld, blijft het boeiend van begin tot eind. Gaandeweg wordt een tipje van de sluier opgelicht. Pauw doet dit zo gedoseerd dat je blijft wisselen tussen hoop en vrees. Waar je eerst denkt dat het wel goed gaan komen met Marianne, kan dat in het volgende hoofdstuk zomaar weer anders zijn. Daarbij heeft Pauw veel bekende thema’s in het verhaal verwerkt waar iedereen zich een goed beeld bij kan vormen. Niet alleen de ontluikende liefde tussen Marianne en Berend, maar ook haar ongewenste zwangerschap, de invloed van de kerk en de vermissing zelf. En uiteraard de band tussen moeder en dochter.

De plot is op sommige stukken wat onrealistisch. Zeker gezien de reis van Pup. Voor een meisje dat nooit in de bewoonde wereld is geweest, komt ze erg ver. Wat wel realistisch is, is hoe Pauw verteld wat er met Pup is gebeurd na de hele verdwijning. Hoe de maatschappij met zo’n meisje omgaat en wat het met de familie doet.

Je blijft maar doorlezen omdat je wilt weten hoe het gaat aflopen met alle personages. De personages zijn erg goed neergezet, zeker dat van Berend. Je ziet hem gedurende het verhaal veranderen van aardige goedzak naar iemand die vreest voor zijn hachje en daardoor steeds de verkeerde beslissingen neemt. Al met al een heftig maar zeer intrigerend verhaal.

272

9789048854943