Overige TM Trademark September 2008

Voedselhorror

Ook ik betrapte mezelf erop dat ik een dag later in de supermarkt, toch even bij de biologische producten ging kijken en mezelf heb voorgenomen daar meer producten van te kopen, in plaats van die verschrikkelijke bio-industrie in stand te houden. Weet wat je eet!

Veel van wat we eten wordt geproduceerd door voedselgiganten en de bio-industrie. Dat we hiermee steeds verder van de natuur komen te staan is iedereen duidelijk, maar we liggen daar niet dagelijks wakker van. Ook weten we dat bijna alles wat we in de supermarkt kopen vol zit met geur- en smaakstoffen en andere E-nummers. We weten echter níét wat deze E-nummers precies zijn en al helemaal niet wat voor andere ranzige stoffen ons voedsel binnensluipen of er bewust in worden gestopt. In Voedselhorror lees en zie je precies wat er zoal in ons dagelijks eten zit.

Voedselhorror is vooral een boek met veel foto’s en weinig informatie. De foto’s dienen voornamelijk om te shockeren en de bijgaande informatie laat de lezer weten wat er op de foto gebeurt en hoe het zover heeft kunnen komen. Echt nieuwe feiten stonden er voor mij niet in het boek. Wellicht komt dat door mijn studie en voorliefde voor dieren. Regelmatig heb ik gezien hoe een koe of varken wordt geslacht en hoe jonge haantjes door de hakselaar gaan. Bij mij bleef het shockeffect dan ook uit. Ik denk zeker wel dat voor de onwetende lezer de shock des te groter zal zijn. Mensen die dergelijk beelden niet eerder gezien hebben zullen wel degelijk schrikken en zich achter de oren krabben. Enig minpunt aan het boek is dat vooral biologisch wordt gepromoot, maar dat nergens wordt uitgelegd waarom biologisch zo goed is en wat het verschil is voor de dieren als wij kiezen voor biologisch in plaats van de bio-industrie.

Helaas vrees ik dat het veelal de vegetariërs en biologische eters zijn die een dergelijk boek zullen aanschaffen, terwijl juist zij al hun eetwijzen hebben aangepast en Rutjes juist dat andere deel van de bevolking aan wil spreken. Toch is iedereen die Rutjes weet te overtuigen er één. En ook ik betrapte mezelf erop dat ik een dag later in de supermarkt, toch even bij de biologische producten ging kijken en mezelf heb voorgenomen daar meer producten van te kopen, in plaats van die verschrikkelijke bio-industrie in stand te houden. Weet wat je eet!

104

9789049900625