Thriller & Spanning Uitgeverij Marmer April 2015

Viva Espana

Ondanks dat alle boeken van Van Rijn nooit echt spannend zijn en ik van mijlenver al aan zie komen ik welke hoek ik de dader zoeken moet, is Viva Espana zeker erg vermakelijk.

Anne Verhulst geniet met volle teugen van haar leven in Spanje, waar ze werkt op een makelaars- en verhuurkantoor van luxe vakantievilla’s. Het warme klimaat, de zon, de zee en natuurlijk Daniel maken haar leven perfect. Haar Spaanse vriend overlaadt haar met passie, aandacht en de meest uitbundige cadeaus. Hij is een schril contrast met haar nieuwe baas, de zoon van Henk Bleiswijk, die het kantoor van zijn vader heeft overgenomen. Als Anne op een dag de gehandicapte dochter van haar voormalige baas in een van de villa’s vindt, vastgebonden en onder het bloed, is het over met haar zorgeloze leventje. De misselijke actie lijkt een waarschuwing te zijn, maar waarvoor? Als ook het kantoor overhoop wordt gehaald en Anne merkt dat ze wordt gevolgd, wordt ze echt bang. Waarom hebben de criminelen het juist op haar voorzien?

Kenners van de boeken van Van Rijn weten dat deze erg op elkaar lijken. Dat geldt ook voor Viva Espana. Gelukkig staat ditmaal een zonning vakantieoord centraal. In de boeken van deze auteur is ook regelmatig de wintersport het toneel, en persoonlijnlijk spreekt mij dat minder aan.

De typische zon, zee en vakantiesfeer weet Van Rijn als geen ander te beschrijven. Ook nu is dat wederom het geval. Naast de gebeurtenissen op het makelaarskantoor, volgen we tevens de vriendinnengroep van Anne. Zij zijn voor een korte vakantie overgekomen naar Spanje. Dit bevat veel herkenbare situaties voor meiden die zelf onderdeel uitmaken van een dergelijke vriendinnengroep.

Ondanks dat alle boeken van Van Rijn  nooit echt spannend zijn en ik van mijlenver al aan zie komen ik welke hoek ik de dader zoeken moet, is Viva Espana zeker erg vermakelijk. Ik vind het een van de betere in de boekenreeks die de auteur geschreven heeft. Mogelijk door de setting en vriendinnengroep, maar misschien ook wel doordat er veel tempo in de gebeurtenissen zit en het verhaal best heftig is. Voorspelbaar is het verhaal zeker. De dader zie je van verre al aankomen. Waarom de dader het juist op dit slachtoffer voorzien heeft, is in eerste instatie minder snel duidelijk. Hier heeft de auteur zeker haar creativiteit gebruikt.
Een vermakelijk boek en de zonnige sfeer spreekt ook zeker aan in de gure herfstmaanden.

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

211