Thriller & Spanning De Boekerij Juni 2011

Verzoeking

Een goed doordacht plot van Coben, met op het einde nog een leuke kwinkslag.

Tijdens haar spraakmakende tv-programma Op heterdaad ontmaskert Wendy Tynes de meest meedogenloze criminelen, jeugdwerker Dan Mercer is de kroon op haar werk. Ze beschuldigt hem in de laatste uitzending onder meer van het misbruiken van een jong meisje dat hij via een chatroom heeft ontmoet… Mercer duikt onder om te ontkomen aan wraakacties. Dan neemt hij contact op met Wendy omdat hij nieuwe informatie zegt te hebben. Voordat hij haar die kan geven, wordt hij echter vermoord door de vader van één van zijn slachtoffers. Inmiddels is Wendy niet meer zo zeker van de conclusies van haar onderzoek. Heeft ze Mercer terecht beschuldigd of is een onschuldige man door haar toedoen slachtoffer geworden van een veel groter schandaal?

Menig lezer is bekend met het werk van Coben, zijn spannende boeken worden door vele mensen verslonden. Ook dit boek past weer prima thuis in zijn rijtje van spannende exemplaren. In dit boek heeft hij gekozen voor Wendy Tynes als hoofdpersoon, een knappe tv-reporter met een goed stel hersens en een gezonde dosis lef. De andere karakters van dit verhaal zijn erg leuk bedacht en geven kleur aan dit boek: een overjarige, blanke rapper, een motorrijdende opa of bijvoorbeeld een bijna gepensioneerde en door het leven getekende politieagent. Dit is slecht een kleine opsomming, er zijn er meer.

De schrijfstijl is makkelijk leesbaar en het verhaal is goed te volgen, ondanks al die verschillende karakters, dit geeft het boek zijn eigen charme. In het begin vind ik het verhaal een beetje traag sudderen, maar naarmate er meer karakters aan het verhaal worden toegevoegd, krijgt het gaandeweg meer vaart.

Het duurt pas tot de laatste bladzijdes totdat je door hebt wat er echt is gebeurd en wie daarvoor verantwoordelijk is. Een goed doordacht plot van Coben, met op het einde nog een leuke kwinkslag. Maar daar moet je het boek voor lezen, die ga ik hier dus echt niet verraden…

368

9789022558485