Thriller & Spanning Signatuur Mei 2008

Verwrongen levens

Als lezer ontwikkel je een profiel van de dader, verder lezend kun je dit weer bijstellen. Toch moet Jungstedt oppassen niet te vroeg iets te verklappen.

Op een winterse ochtend wordt galeriehouder Egon Wallin opgehangen aangetroffen bij een middeleeuwse nederzetting op Gotland. Niet lang daarna blijkt er nog een galeriehouder te zijn vermoord, de minnaar van Egon, en wordt het beroemde schilderij De stervende dandy op mysterieuze wijze ontvreemd. Rechercheur Anders Knutas probeert licht te scheppen in de duisternis van de kunstwereld, maar dat blijkt niet eenvoudig nu er spanningen heersen binnen zijn team. En journalist Johan Berg, die boven op de zaak zit, krijgt wel een heel zware proef te doorstaan wanneer zijn dochtertje wordt ontvoerd…

Als lezer ben je voornamelijk bezig met twee perspectieven, namelijk de rechercheur Anders Knutas en de journalist Johan Berg. Beide hebben een totaal ander leven en gaandeweg het boek ontdekken ze nieuwe feiten rond de moordzaken. Als rechercheur maar ook zeker als journalist, welke een andere kijk heeft op de feiten. Natuurlijk hebben ze beide ook de nodige persoonlijke problemen. Zo heeft Anders Knutas problemen rond zijn personeel en heeft Johan Berg een vriendin op  afstand, welke hij veel mist.

Het boek heeft naast het vinden van de moordenaar ook een centraal punt, namelijk de kunstgeschiedenis van Zweden. Diverse schilders en schilderijen worden genoemd, waarbij ook de achterliggende gedachte wordt verteld. Het schilderij De stervende dandy is hier het beste voorbeeld van.

Feiten rond de moord komen tot het eind van het boek aan bod. De lezer wordt diverse malen op het verkeerde been gezet! Als lezer ontwikkel je een profiel van de dader, verder lezend kun je dit weer bijstellen. Toch moet Jungstedt oppassen niet te vroeg iets te verklappen. Als lezer mag je best een hoofdstuk nadenken wat ontdekte feiten betekenen voor de moordzaak.

Samenvattend  leuke ingrediënten voor een aardige detective. Jungstedt is erin geslaagd  om een makkelijk leesbare detective neer te zetten met enige diepgang in kunstgeschiedenis.

299

9789056722418