Thriller & Spanning Ambo | Anthos Juni 2015

Verwarring

Wel vind ik de misdaad en uitwerking daarvan oppervlakkig en te weinig diepgang hebben om het boek een echt goede thriller te noemen.

In Verwarring keert radio-dj en misdaadjournalist Vrank van Houten terug. Hij raakt betrokken bij het onderzoek naar een gezinsdrama. Vrank komt erachter dat de zaak anders in elkaar steekt dan op het eerste gezicht lijkt. Wanneer Vrank tijdens een uitzending een lied laat horen op verzoek van een luisteraar, wordt hij betrokken bij een zaak. Hij krijgt een mail met bedankje maar daar zit ook een nieuwsbericht over een gezinsdrama bij. Samen met Marijn, zijn collega, gaat hij op onderzoek uit.

Verwarring is het tweede boek van radio DJ Jeroen van Inkel en ook het tweede boek dat ik van hem lees. In beide delen staat Vrank centraal als hoofdpersoon. Hij is gescheiden, vader en worstelt met het leven. Hij is succesvol DJ, maar de jonkies staan te popelen om zijn plek over te nemen. In het eerste deel verloor Vrank zich aan drugs, drank en tal van affaires en one night stands. Vraag is dan ook of Vrank nu wel trouw kan blijven, aan zichzelf en de mensen om hem heen.

Vrank is een eigenzinnig personage. Dat spreekt ergens tot de verbeelding en maakt hem interessant. Maar in dit boek erger ik me werkelijk mateloos aan zijn stopzin. Op een gegeven moment roept Vrank om de zoveel pagina’s Hekel aan! Na een keer of vijf bekruipt me het gevoel nou weten we het wel, en na een keer of tien vind ik het ronduit irritant en storend. Vrank is in mijn irritatiezone gaan zitten en dat is jammer. Want ondanks al zijn (ex) verslavingen en tekortkomingen, komt hij ergens wel over als “fijne gast”, al vind ik hem weinig sympathiek. Ook gebruikt Van Inkel aardig wat humor in het verhaal, wat maakt dat ik hem de vele keren hekel aan enigszins vergeef.

In het boek komen veel BN’ers voor, dat maakt het verhaal helemaal van deze tijd. Wel vind ik Van Inkel behoorlijk afgeven op collega DJ Ruud de Wild. Na de zoveelste negatieve opmerking over deze man, bekruipt me het gevoel dat het afgunst is. Ook geeft Van Inkel duidelijk aan wat hij goed en minder goed vindt aan het radio wereldje. Dit doet hij zo veelvuldig en op zo’n manier dat het op mij haast overkomt als prediken.

Verwarring is op zich een boek dat lekker wegleest. Van Inkel beschikt over een prettige en pakkende schrijftstijl. Wel vind ik de misdaad en uitwerking daarvan oppervlakkig en te weinig diepgang hebben om het boek een echt goede thriller te noemen. Ook vind ik veel gebeurtenissen een herhaling van zetten in vergelijk met zijn eerste boek Kortsluiting.
Al met al is Verwarring mij aardig tegengevallen. Toch denk ik dat Van Inkel genoeg talent in zich heeft om verder te ontwikkelen. Ik ben dan ook benieuwd naar het derde boek van zijn hand. Al hoop ik wel dat hij dan minder voortborduurt op de eerdere delen met Vrank van Houten in de hoofdrol.

Dit boek telt mee voor de leesuitdaging Ik lees Nederlands 2015.

320

9789026329197