Chicklit Luitingh Sijthoff Mei 2014

Verslingerd

Verslingerd is een heerlijk en herkenbaar verhaal voor de (oud-)studenten onder ons. Vaart, humor, afwisselende dialogen en goed uitgewerkte personages.

Het studentenleven gaat niet over rozen. Lucys relatie met Kikker staat onder druk, omdat hij een duet gaat opnemen met de beroemde zangeres Laura. Maar is haar interesse alleen zakelijk? Ondertussen kampt Lucy met een lichte social media-verslaving en eist haar populaire beautyblog steeds meer tijd en verantwoordelijkheid op. Om de chaos compleet te maken vragen haar vrienden en familie ook nog aandacht met hun problemen. Het wordt hoog tijd om prioriteiten te stellen. Wat is nu eigenlijk écht belangrijk in het leven?

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven bijna nooit meer een chicklit te lezen. Eerdere boeken van Lisette Jonkman heb ik dan ook niet gelezen en werden doorgestuurd naar een van onze recensenten. Benieuwd naar haar nieuwste, besloot ik toch te beginnen aan Verslingerd en dat bleek al snel een verstandige keuze!

In Verslingerd speelt Lucy de hoofdrol. Lucy is 19 en zit middenin het studentenleven. Ze heeft een relatie met Kikker (Olivier) en woont samen met hem en nog enkele andere huisgenoten in een studentenhuis. Wie denkt dat het studentenleventje over rozen gaat, komt bedrogen uit. Lucy heeft zo haar eigen problemen, evenals haar huisgenoten. Zo zijn daar de olijke tweelingbroers die meedoen aan een realityserie, is een huisgenoot ernstig ziek, raakt haar vriendin ongepland in verwachting, is er een vriendin die niet kan stoppen met liegen en tot overmaat van ramp zit een opkomende zangeres achter haar vriend Kikker aan. Dit zet de relatie van Lucy en Kikker op scherp…

Jonkman is er knap in geslaagd het hedendaagse studentenleven goed weer te geven, wat het zeer herkenbaar maakt. Veel lol, regelmatig naar de soos om een biertje te drinken, proberen tussendoor nog te studeren, maar ook iedereen die zijn eigen sores en problemen heeft. Ook gaat Lucy regelmatig naar haar ouders en zus in Groningen en ook hier loopt niet alles op rolletjes.

Verslingerd bevat behoorlijk wat verhaallijnen, maar door de diversiteit aan personages en duidelijke verschillen in karakters, is alles goed uit elkaar te houden. Jonkman neemt de tijd om het verhaal op te bouwen en goed uit de verf te laten komen en schuwt langere dialogen niet, wat het verhaal ten goede komt. Ondanks de serieuze ondertoon van het verhaal, bevat het verhaal ook voldoende humor.

Verslingerd is een heerlijk en herkenbaar verhaal voor de (oud-)studenten onder ons. Vaart, humor, afwisselende dialogen en goed uitgewerkte personages. Ik ben benieuwd naar meer van Jonkman!

397

9789021809809