Cargo Mei 2014

Veroordeeld

De Slaughter-elementen zitten overal verweven in het boek, en daardoor voelt het als thuiskomen.

Op haar eerste dag bij het politiekorps van Atlanta wordt Kate Murphy geconfronteerd met de pesterijen en vooroordelen van haar mannelijke collega’s. Het is de slechtst mogelijke dag om te beginnen: een seriemoordenaar die het heeft voorzien op agenten heeft zojuist een nieuw slachtoffer gemaakt en de stad lijkt een broeinest van geweld.

Maar Kate is niet de enige vrouw die het moeilijk heeft. Maggie Lawson stapte in de voetsporen van haar oom en haar broer om zichzelf voor hen te bewijzen als politieagent. Als ze ontdekt dat haar broer Jimmy feiten achterhoudt in zijn verklaring over de aanslag besluit ze met haar nieuwe partner Kate op onderzoek uit te gaan. Ondanks de tegenwerking van hun mannelijke collega’s volgen Maggie en Kate het spoor van een moordenaar van wie ze zeker weten dat hij opnieuw zal toeslaan. Maar wanneer? Het spoor leidt hen naar de duisterste schaduwen van Atlanta, waar iemand zijn oog op Kate heeft laten vallen…

Veroordeeld is een losstaande, nieuwe thriller van Karin Slaughter zonder haar vertrouwde hoofdpersonen Sara Linton en Will Trent in de hoofdrol. Dit verhaal speelt zich af in het racistische, macho Atlanta van de jaren ’70, vlak na de Vietnamoorlog maar nog ver voor vrouwenemancipatie en acceptatie van homoseksualiteit. Vrouwen hebben het moeilijk in die tijd, en daar schetst Slaughter een goed beeld van. Misschien af en toe zelfs iets te goed, want het weergeven van de tijdsgeest doet vooral in het begin eerder aan als stoorfactor dan als wezenlijk onderdeel van het verhaal.

Het haalt de vaart namelijk uit het boek. Bij de andere boeken van Slaughter zit je veel sneller diep in het verhaal, diep in het onderzoek. In Veroordeeld duurt dat even een poosje. Begrijpelijk, want anders mis je als lezer de essentie van de tijdsgeest.  Het duurt echter even voor je werkelijk in het verhaal zit. Maar zit je er eenmaal in, dan is er geen ontkomen meer aan. Veroordeeld grijpt je bij de strot. En hoe!

Er zit spanning in, het gebruikelijke Slaughter-geweld en de onthulling van de dader, de Shooter, komt als een grote verrassing. Door de wisseling in perspectief krijgt het verhaal bovendien meer diepgang. De Slaughter-elementen zitten overal verweven in het boek, en daardoor voelt het als thuiskomen. Eindelijk heeft Karin Slaughter weer een thriller geschreven, en hoewel Sara Linton en Will Trent erin ontbreken is het een steengoed boek dat iedere Slaughter–fan zal waarderen, en die Slaughter–groentjes naar de rest van haar oeuvre zal lokken.

480

9789023487241