Thriller & Spanning The House of Books September 2007

Vermist

Het boek bevat een aantal goede onverwachte wendingen. Mooney slaagt er herhaaldelijk in om de lezer om het verkeerde spoor te brengen. Hierdoor wordt de uiteindelijke ontknoping alleen maar des te spannender.

Op een nacht zijn drie nietsvermoedende tieners in het bos getuige van de moord op een vrouw. Darby McCormick en haar twee vriendinnen vluchten, maar laten een spoor achter wat de wraak van de moordenaar alleen maar vereenvoudigt.

Vijfentwintig jaar later is Darby rechercheur bij de politie van Boston. Als een jonge vrouw midden in de nacht wordt ontvoerd, vindt Darby een onverwachte getuige, een in lompen gehulde vrouw. Ze is ernstig ondervoed en verward. Uit Darby’s onderzoek blijkt dat de vrouw, Rachel Swanson, al meer dan vijf jaar wordt vermist. Terwijl Darby haar aan de praat probeert te krijgen over de verschrikkingen die ze heeft moet doorstaan, ontdekt ze een moordenaar die de FBI en de politie al meer dan twintig jaar heeft weten te misleiden….

We volgen Darby in haar leven als rechercheur bij de politie. Darby heeft in haar jeugd al verschrikkelijke dingen meegemaakt zoals de verdwijning van haar beste vriendin. Als jaren later de politie te maken krijgt met een moordenaar die hetzelfde patroon lijkt te volgen als de moordenaar van jaren geleden, doet Darby er alles aan om de dader te pakken te krijgen. Wat Darby ontdekt is verschrikkelijk onmenselijk.

Mooney vertelt het verhaal in korte hoofdstukken wat lekker weg leest. We nemen een kijkje in het leven van Darby en de moordenaar. Op deze manier wordt het verhaal nog spannender en zieker, aangezien we ook de bedoelingen van de moordenaar krijgen te lezen. Mooneyheeft grote angsten van iedereen goed beschreven, je leeft ontzettend mee met de slachtoffers. Verder krijgen we een beeld van de moordenaar en zijn jeugd die niet rooskleurig was en zie je dat de moordenaar toen al neigingen tot doden heeft. Darby krijgt privé ook van alles op haar bordje gehad, tijdens het onderzoek neemt ze ook de zorg voor haar moeder op zich die terminaal ziek is.

Het boek bevat een aantal goede onverwachte wendingen. Mooney slaagt er herhaaldelijk in om de lezer om het verkeerde spoor te brengen. Hierdoor wordt de uiteindelijke ontknoping alleen maar des te spannender. Minpuntje vond ik wel de voorkant van het boek, er staan drie jonge kinderen in een mistig bos, maar het zijn echter tieners die getuige zijn van een brute moord op een jonge vrouw. Hierdoor krijg je als lezer een verkeerde eerste indruk van het verhaal.

De inzichten in de moordenaar, gecombineerd met de knappe speurwerk van Darby maken dat het boek van Mooney ontzettend spannend en adembenemend wordt. Darby komt achter de ware aard van de moordenaar en dat gaat niet zonder slag of stoot…

320

9789044319668