Jeugd Pimento September 2008

Verminkt

Het boek leest weg als een trein, is misschien een beetje over the top, maar dat doet geen afbreuk aan het verhaal.

Wat doe je als de jongen op wie je verliefd bent gek is op een ander?
Dat overkomt Chantal. Ze is verliefd op Bart, de drummer van de schoolband, maar hij niet op haar. Bart heeft alleen oog voor de knappe Myrthe, die ook nog eens goed kan zingen. Wanneer Myrthe zich opgeeft voor Idols en glansrijk door de eerste rondes heen komt, weet Chantal zich geen raad met haar jaloezie. Ze doet alles om Bart voor zich te winnen…

Chantal dacht het leuk te hebben op school, Bart heeft met haar gezoend, maar laat haar vallen als een baksteen voor Myrthe. Hierdoor raakt Chantal erg, erg verbitterd en gedraagt ze zich als een regelrechte bitch tegenover haar klasgenoten wat haar er niet geliefder op maakt. Als blijkt dat ze Myrthe, de lieveling van de school afkraakt, staat Chantal er echt alleen voor.

Chantal komt erg kinderachtig over in het boek doordat ze alles wil hebben wat Myrthe heeft. Bart natuurlijk, maar ook een schilderij wat Myrthe gemaakt heeft, met als gevolg dat Chantal thuis meteen aan de slag gaat met kwasten en verf. Dit ergerde mij regelmatig, maar het zijn natuurlijk pubers, die alles doen om erbij te horen. Het boek krijgt een leuke twist als Myrthe met Idols mee gaat doen. Als snel gebeurt er iets vreselijks wat iedereen versteld doet staan. Zelfs Chantal, die van bitch in een lief meisje verandert.

Verminkt is een verhaal met een moraal. Dat gaat over vriendschap, opgroeien en volwassen keuzes maken. Het boek leest weg als een trein, is misschien een beetje over the top, maar dat doet geen afbreuk aan het verhaal.

176

9789049923013