Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Juni 2013

Verloren

Gaandeweg het lezen van Verloren besef ik mij dat het verhaal mij, door de vele onverklaarbare gebeurtenissen, doet denken aan de serie Lost. En daar was ik fan van, dus ik word alleen maar nog nieuwsgieriger.

Secret Service agent Ethan Burke komt aan in Wayward Pines (Idaho) met een duidelijke missie: hij moet twee verdwenen collega-agenten zien te vinden die tien dagen daarvoor in het idyllische dorpje zijn verdwenen. Maar als hij nog maar net in het dorp is, raakt hij betrokken bij een ernstig verkeersongeluk. Hij komt in het ziekenhuis terecht, zonder identiteitsbewijs, zonder mobiel, zonder portemonnee. De medische staf is alleraardigst, maar… er klopt iets niet.
Naarmate de dagen verstrijken, levert de zoektocht naar de verdwijning van zijn collega’s meer vragen op dan antwoorden. Waarom kan hij zijn vrouw en kind in de buitenwereld niet bereiken? Waarom gelooft niemand dat hij is wie hij zegt dat hij is? En waarom dient het onder hoogspanning staande hek dat om het dorp staat? Is het bedoeld om de inwoners erbinnen te houden? Of om iets buiten te houden?
Hoe dichter Burke bij de waarheid komt, hoe verder hij verwijderd raakt van de wereld die hij kende, van die man die hij dacht dat hij was. Op een gegeven moment moet hij een angstaanjagend feit onder ogen zien: hij zal Wayward Pines misschien wel nooit kunnen verlaten…

Gaandeweg het lezen van Verloren besef ik mij dat het verhaal mij, door de vele onverklaarbare gebeurtenissen, doet denken aan de serie Lost. En daar was ik fan van, dus ik word alleen maar nog nieuwsgieriger. Het verhaal draait om Ethan en begint wanneer hij wakker wordt in het dorpje Wayward Pines. Hij heeft een ongeluk gehad en wil terug naar zijn vrouw en zoontje. Hij zet alles op alles om dat te bewerkstelligen, maar al snel merkt hij dat hij van alle kanten wordt tegengewerkt. En dat er niets klopt van wat de inwoners van Wayward Pines hem vertellen…

Het boek bevat behoorlijk veel actie. Al snel komt hoofdpersoon Ethan terecht in een kat- en muisspel en vliegen de kogels, machetes en rare wezens je om de oren. De korte en bondige hoofdstukken maken dat je als lezer door blijft lezen. En eigenlijk wil je toch ook wel heel graag weten wat er nou daadwerkelijk aan de hand is in het ‘lieflijke’ dorpje. Verloren lijkt een combinatie van een thriller, actie en science fiction boek in één en dat blijkt verrassend goed uit te pakken.

Het karakter van Ethan blijft redelijk oppervlakkig. De auteur heeft er vooralsnog voor gekozen om actie en vaart voor te laten gaan. Wellicht dat er verdieping in de karakters van de hoofdpersonages volgt in het tweede deel. Hier is voor Crouch nog wel wat werk aan de winkel.

Het plot zit goed in elkaar, ondanks dat de lezer deze wel ziet aankomen. De auteur zorgt ervoor dat de lezer de keuze van Ethan begrijpt en denkt vervolgens het boek met een gerust hart dicht te kunnen slaan… Door de allerlaatste zin weet Crouch echter de lezer weer vol twijfels achter te laten en smachtend uit te laten kijken naar deel twee. De Wayward Pines reeks wordt verfilmd tot serie en ook daar  ben ik zeer benieuwd naar!

320

9789045207810