Chicklit A.W. Bruna November 2006

Verliefd, verloofd, verlaten

Het boek is zeer herkenbaar voor de fans van deze schrijfster. De fans weten zeker dat ze een leuk boeken kopen dat de moeite waard is. Enige minpunt is dat de karakters in het boek allemaal vrij oppervlakkig blijven.

De 35 jarige Linda Schumann denkt voor het eerst in haar leven dat ze de man heeft gevonden met wie ze wil trouwen. Tot hij haar dumpt voor een ander… In een klap vallen al haar zekerheden in haar toch al onzeker baan als freelance vertaalster weg. Met een niet al te positief lichaamsbeeld, maar wél met een gezonde dosis zelfspot, twijfelt ze opeens aan haar marktwaarde. Ze neemt het besluit om naar Berlijn te gaan om daar haar zoektocht naar de ideale man voort te zetten. Ze kan dan wel koken en brieven schrijven, maar flirten is niet haar sterkste kant. Tot ze wordt verleidt door haar getrouwde buurman.

Het boek Verliefd, verloofd, verlaten is het nieuwste boek in de reeks van de populaire schrijfster Ildikó von Kürthy. Ik vind alleen de titels van haar boeken al grappig en origineel. Zo noemde ze een eerder verschenen boek De hufter op het witte paard. Ook dit boek bevat weer een flinke dosis humor. Het begint meteen al goed als Linda haar verloofde betrapt op overspel. Hoe ze dat ontdekt is werkelijk hilarisch. Hoewel het geheel onverwacht komt en het een grappig stuk is, blijft het boek geloofwaardig.

Boos en vernederd als ze is besluit Linda om aan huizenruil te doen en ze verruild haar stadje voor het bruisende Berlijn. Eenzaam als ze zich voelt besluit ze zich in te schrijven bij een datingbureau om zo de man van haar dromen te ontmoeten, maar dat verloopt niet zoals ze dacht. Ze wordt gekoppeld aan de homoseksuele Erdal, wat later haar beste vriend wordt. Met behulp van Erdal en zijn moeder begint Linda als volleerd minnares en affaire met haar getrouwde buurman. Is het eigenlijk bedrog als je een affaire hebt en ondertussen met je ex-vriendje slaapt? Kun je een man ontrouw zijn die zelf zijn vrouw bedriegt?

De schrijfstijl van Ildikó von Kürthy kenmerkt zich doordat ze veel heen en weer springt van heden naar verleden. Dit is echter niet verwarrend om te lezen en het boek blijft goed te volgen.

Het boek is zeer herkenbaar voor de fans van deze schrijfster. De fans weten zeker dat ze een leuk boeken kopen dat de moeite waard is. Enige minpunt is dat de karakters in het boek allemaal vrij oppervlakkig blijven. Dat is jammer en had beter uitgewerkt mogen worden. Nu blijven zowel de personen als het verhaal redelijk oppervlakkig.

Verder is het een boek vol lachmomenten, gezelligheid en de zoektocht naar de ideale man, wat niet geheel vlekkeloos verloopt. Voor chicklit-liefhebbers die niet eerder een boek van Ildikó von Kürthy hebben gelezen, is Verliefd, verloofd, verlaten zeker de moeite waard. Chicklit in de beste vorm. Jammer dat het boek slechts 192 bladzijden telt, dat hadden er meer morgen zijn!

192

9789022992210