Chicklit Bloemendal Uitgevers Maart 2006

Verliefd op Capri

Niet te ingewikkelde verhaallijnen zijn altijd prettig en door de gedetailleerde beschrijving van het lieflijke eilandje, word je misschien zelf ook wel een beetje verliefd op Capri.

Kim Rees is tolk geworden voor het glitter & glamour leventje. Hoe komt het dan dat ze vijf jaar later in een kelder in Cardiff Duitse computerspelletjes vertaalt? En dan niet in een galajurk, maar ik haar ochtendjas. Gelukkig heeft haar moeder een plan om Kim uit haar dagelijkse sleur te halen: een reis naar het magische eiland Capri. Eerst wil Kim niets weten van deze verandering, maar ze bezwijkt door de onweerstaanbare combinatie van cocktails op terrasjes en steenrijke mannen. Tot haar verrassing merkt ze dat ze op Capri zélf verandert. En als ze een man ontmoet die zoeter is dan tiramisu, wordt ze verliefd. Maar hoe ver zal ze gaan om haar Romeo te krijgen?

Met Verliefd op Capri worden we door Jones ondergedompeld in de Mediterrane sferen van Italië.  Dit keer maken we kennis met het prachtige kleine eilandje Capri dat zich voor de westkust van Italië bevind. De hoofdpersonen Kim en haar moeder zijn twee totaal verschillende vrouwen: Kim is slordig, lusteloos en leeft een teruggetrokken en passieloos bestaan, waarbij ze leeft voor soaps. Dan haar moeder: altijd strevend naar het toppunt van perfectie in haar looks, dus ook bij Kim. De moederdochter verhouding is één van de maatschappelijke thema’s die in dit boek voorkomen. Jones weet goed de onderlinge strijd te beschrijven die de vrouwen tegen elkaar voeren. Maar Jones zou Jones niet zijn als ze niet over de liefde zou schrijven. Ze kan je hetzelfde gevoel geven als wat de hoofdpersoon ervaart: verliefdheid, vlinders in je buik en soms bedroefdheid. Het boek wilt de lezer meegeven zoveel mogelijk uit het leven te halen nu het nog kan! Stort je in het avontuur, word verliefd, ga op reis! Denk positief, niet alleen in het algemeen maar ook over jezelf.

Een aantal kanttekeningen aan het boek zijn onder andere de aanloop dat het verhaal nodig heeft. Het boek geeft je een heel goed gevoel als je het eenmaal uit hebt, maar aan het begin heeft het boek niet veel vaart. Soms is het ook net teveel van het goede, met uitspraken als “Jullie zijn geen vrouwen, jullie zijn het paradijs!” Of  “Je bent een regenboog. Je kleren hebben het water, maar je glimlach heeft de zonneschijn!” Daarbij geeft Jones ons de gedachte dat, ook al ben je nog zo’n saai en vriend(in)loos musje, het allemaal goed komt wanneer je eenmaal in Italië bent.

Dit boek is héérlijk om te lezen als je net als Kim op vakantie bent. Niet te ingewikkelde verhaallijnen zijn altijd prettig en door de gedetailleerde beschrijving van het lieflijke eilandje, word je misschien zelf ook wel een beetje verliefd op Capri. Chicklit ten top!

319

9789077462287