Thriller & Spanning Karakter Uitgevers Augustus 2014

Verlaten

Dat Crouch goed is in het spektakel staat als een paal boven water. Je ziet de levensgevaarlijk Abby’s door de straten struinen op zoek naar slachtoffers. Ergens doet dit denken aan de zombies in de tv-serie The Walking Dead.

Het is drie weken geleden dat Secret Service-agent Ethan Burke is aangekomen in Wayward Pines in Idaho. In dit stadje wordt mensen verteld met wie ze moeten trouwen, waar ze komen te wonen en waar ze komen te werken. Hun kinderen wordt geleerd dat David Pilcher, de schepper van het stadje, god is. En niemand mag het stadje verlaten; een vraag stellen kan je zelfs het leven kosten. Maar Ethan Burke heeft ontdekt wat voor verbijsterend geheim zich bevindt achter het onder stroom staand hek waarmee het stadje omgeven is, een hek dat het beschermt tegen de verschrikkelijke wereld erachter. Burke ziet het als zijn plicht om de inwoners van Wayward Pines te vertellen dat ze een leugen leven en dat zij de enige zijn van wat ooit het menselijk ras was. Maar als Pilcher erachter komt dat zijn dekmantel hem ontnomen is, neemt hij op afschuwelijke wijze wraak…

Verlaten is het  derde en afsluitende deel in de Wayward Pines serie. Het verhaal gaat direct verder waar boek twee eindigde. Er wordt geen korte terugblik gegeven. Voor de fans die bekend  zijn met de serie erg prettig. Je wordt meteen in het verhaal gezogen en de actie en vaart vullen de pagina’s. Voor lezer die niet bekend zijn met het verhaal kan ik alleen maar zeggen: lees eerst de eerste twee delen van de serie. Zo komt dit derde deel veel beter tot zijn recht.

In dit derde deel staat nog altijd het leven van Ethan Burke centraal. Hij is herenigd met zijn vrouw en zoontje en bevindt zich nog altijd in het hermetisch afgesloten plaatsje Wayward Pines. Het verhaal was al wat ingewikkeld doordat Ethan in het verleden een verhouding had met zijn collega, die ook in het plaatsje is. Nu blijkt echter dat zijn vrouw ook een verhouding heeft gehad in de afwezigheid van Ethan en dat deze persoon op weg is naar Wayward Pines. Dit zet de onderlinge verhoudingen op scherp en dat komt het verhaal ten goede. Wel mis ik in dit derde deel de achterliggende emoties. Crouch heeft gekozen om actie, vaart en spektakel voorrang te geven, waardoor de karakters niet verder worden uitgediept.

Dat Crouch goed is in het spektakel staat als een paal boven water. Je ziet de levensgevaarlijk Abby’s door de straten struinen op zoek naar slachtoffers. Ergens doet dit denken aan de zombies in de tv-serie The Walking Dead en afgesloten wereld van Under the Dome. Crouch heeft deze monsters zo beschreven dat je ze echt voor je kunt zien, en dat is knap.

Het plot zit goed in elkaar. Alle vragen krijgen hun antwoord. Knap is dat Crouch je toch met een tevreden gevoel het boek dicht laat slaan, ondanks het einde van het verhaal. Of… is er ergens toch nog een opening voor een vervolg?

Binnenkort wordt de tv-serie naar de boeken van Crouch uitgezonden. Hij heeft mij nieuwsgierig genoeg gemaakt om zeker te gaan kijken.

320

9789045204277