Thriller & Spanning Ambo | Anthos November 2007

Vergiffenis

Vergiffenis is een spannend en duister verhaal over de keerzijde van een grote stad. Het eind is ietwat voorspelbaar, maar verder een geweldig debuut van Ramsay, een auteur om in de gaten te houden!

Glasgow, 1984. Het leek een eenvoudige opdracht. De jonge rechercheur Alan McAlpine moet in een ziekenhuis de wacht houden bij een vrouw die op sterven ligt. Een vrouw zonder naam. Alan en de vrouw communiceren met elkaar door middel van vingerbewegingen. Maar de vrouw vertelt niet hoe ze heet, wie de vader is van haar pasgeboren dochtertje en wie haar heeft aangevallen.

Twee√ęntwintig jaar later is Alan een gevierd hoofdinspecteur. Hij leidt de jacht op een man die in de pers de Crucifixmoordenaar wordt genoemd. Twee vrouwen zijn al dood en hun verminkte lichamen zijn gevonden met gespreide armen en met de voeten gekruist bij de enkels. Wat volgt is een spannend maar gruwelijke moordonderzoek naar de dader die de vrouwen flink heeft toegetakeld. De rechercheurs tasten in het duister en zoeken dagenlang, 24 uur per dag naar deze moordenaar. Als er al snel nog een slachtoffer volgt lijkt er geen houden meer aan. Alan wordt geconfronteerd met een zaak uit zijn verleden dat hem diep aangegrepen heeft. De vrouwen lijken op eenzelfde manier zijn toegetakeld, of is dat toeval? Verliest Alan de grip op de realiteit?

Ramsay neemt ons mee in het duistere en sombere kant van Glasgow. De stad wordt in de greep gehouden door de moorden op onschuldige vrouwen. De gebeurtenissen volgen zich aan het begin van het boek vlot op. Naarmate het verhaal vordert wordt dit wat minder, maar de spanning blijft. We leven mee met verschillende personen van de recherche. Het beeld dat Ramsay schetst van sommige personages kan de lezer zomaar op het verkeerde been zetten, wat de spanning er goed in houdt. We zien de jonge rechercheur Alan volwassen worden. Door het lezen over zowel zijn heden als verleden denkt de lezer al snel Alan goed te kennen. Maar is dat eigenlijk wel zo?

374

9789041411198