Literatuur & Romans A.W. Bruna April 2012

Vergiffenis

Helaas verlies ik al snel mijn aandacht, maar aangezien het om een boek van Grisham gaat blijf ik stug doorlezen in de hoop dat het verhaal me in een later stadium weet te boeien.

In 1973 is de jonge speler Joe Castle een van de populairste honkballers in het land. Uitkomend voor de Chicago Cubs groeit de nieuwkomer uit Calico uit tot een publiekslieveling die record na record uit de boeken slaat. De fans komen naar de stadions speciaal om Joe te zien spelen. Het publiek staat op de banken. De mensen joelen, klappen. Maar dan treft het noodlot Joe Castle. Hij komt tegenover Warren Tracey te staan, een werper wiens reputatie buiten het veld niet veel beter is dan die op het veld. En Warren werpt een bal die Joe´s leven voor eeuwig zal veranderen.

Tientallen jaren later ligt Warren op sterven. Zijn zoon, die vervreemd is geraakt van Warren, weet dat hij de relatie met zijn vader onmogelijk nog kan redden. Toch doet hij nog één laatste poging: hij vraagt zijn vader om contact te zoeken met Joe Castle.

Vol verwachting begin ik aan de nieuwste van Grisham, altijd verzekerd van een goed verhaal. Helaas verlies ik al snel mijn aandacht, maar aangezien het om een boek van Grisham gaat blijf ik stug doorlezen in de hoop dat het verhaal me in een later stadium weet te boeien. Grootste reden voor mijn desinteresse is het feit dat het verhaal zich afspeelt in de honkbalwereld. Op zich geen probleem, maar Grisham kiest ervoor meerdere wedstrijden volledig uit de doeken te doen, tot in details. De beschrijving van de honkbalwedstrijden beslaat zeker de helft van het boek. In Amerika zal dit de lezer zeker boeien, gezien de levendige honkbalwereld aldaar, vergelijkbaar met de voetbalwereld in Nederland.

Pas als ik ruim over de helft ben begint het verhaal me enigszins te interesseren. Helaas blijft het verhaal middelmatig en zeer voorspelbaar. Al bij het lezen van de achterflap weetje hoe het verhaal zal eindigen. Het is dat het een boek van Grisham is dat ik stug door blijf lezen en het verhaal zeker een kans wil geven. Maar doe mij maar de spannende legal thrillers van zijn hand!

192

9789400501454