Chicklit Ellessy April 2010

Vergeten schande

Het valt te prijzen dat Verkerk een maatschappelijk thema aansnijdt dat aan de orde van de dag is. Ze laat zien dat een bijstandsmoeder met jongere kinderen het niet makkelijk heeft en elk dubbeltje minstens drie keer om moet draaien.

Vergeten schande heeft een zeer diverse verhaallijn. We volgens hoofdpersoon Inge op een lastig moment in haar leven. Ze gaat scheiden van haar man, wordt weer verliefd, komt in de bijstand terecht en gaat op zoek naar haar echte ouders. Dat maakt het verhaal erg divers en zo is er voor iedere lezer wel wat wils. Minpunt hieraan is dat de verschillende verhaallijnen weinig worden uitgediept en soms dreigen ondergesneeuwd te raken. Dit is met name van toepassing op de verhaallijn dat Inge haar echte moeder gaat opzoeken. Dit gaat een stuk makkelijk dan het in realiteit zou gaan.

Ik vind het goed dat Verkerk de bijstand in haar verhaal verwerkt. In Nederland zitten veel mensen in de bijstand, waaronder alleenstaande moeders met jonge kinderen. Het valt te prijzen dat Verkerk een maatschappelijk thema aansnijdt dat aan de orde van de dag is. Ze laat zien dat een bijstandsmoeder met jongere kinderen het niet makkelijk heeft en elk dubbeltje minstens drie keer om moet draaien. Ik vind het jammer dat de verhaallijn ongeloofwaardig wordt op het moment dat ze te maken krijgt met sociaal werker Frits van Loon. Als lezer zijnde zie je al snel waar het verhaal heen dreigt te gaan. Het verhaal hangt, met name bij het slot, op sommige punten op teveel toevalligheden aan elkaar. Na alles wat Inge mee maakt in haar leven, vindt ik dat ze zich er wel erg makkelijk overheen zet. Je zou toch denken dat iemand ontzettend getraumatiseerd is na alle gebeurtenissen.

Leuke aan het boek is dat het voor het eerst is uitgegeven halverwege de jaren negentig. Het boek is, na wat kleine aanpassingen, opnieuw uitgebracht. In de periode dat het boek geschreven is waren internet, mobiele telefoons en navigatiesystemen nog zo aan de orde van de dag als tegenwoordig. Het is interessant en herkenbaar om te zien hoe het er die dagen aan toe ging. Wanneer haar vriendin op de kinderen gaat passen buiten de deur rijst in ene de vraag ‘ Hoe kan ik je dan bereiken?’ Dan gaat er bij de lezer ook weer dat welbekende belletje rinkelen. Ook in de opbloeiende romance is er geen sprake van de hedendaagse manier van communiceren. Geen Hyves of e-mail, maar gewoon ouderwets bij elkaar op de koffie. Wat een verademing! Van mij mag [auteur]Anita Verkerk[/auteur] op die manier wel meer boeken heruitgeven.

Vergeten Schande is verder weer een heerlijk Verkerk boek: we volgen het leven van een jonge vrouw, het leest makkelijk weg en heeft herkenbare onderwerpen. Leuk dat er nu eens een jonge moeder centraal staat!

214

9789086601141