Literatuur & Romans De Arbeiderspers September 2010

Vaslav

Ondanks de mooie zinnen die Japin op papier heeft gezet, had het verhaal op sommige momenten korter gemogen om zijn lezers te blijven boeien. Het is wat hier en daar wat traag. Al maakt de haast poëtische schrijfstijl van Japin veel goed.

Op het hoogtepunt van zijn roem staakt de legendarische balletdanser Vaslav Nijinski zijn optreden, richt zich tot zijn publiek en zegt: ‘Nu is het kleine paardje moe.’ De rest van zijn leven, nog 31 jaren, brengt hij door zonder te dansen en zonder te spreken. Hoe komt iemand tot zo’n beslissing en wat betekent dit voor de mensen om hem heen, zijn voormalige geliefde, zijn vrouw en dochtertje, en hun bedienden?

Vaslav was, bijzonder genoeg, het eerste boek dat ik las van Arthur Japin. In het boek staat balletdanser Vaslav centraal. Midden in een voorstelling besluit hij te stoppen met dansen. Maar niet alleen met dansen, hij staakt ook het spreken. Vervolgens wordt er vanuit het perspectief van drie personen die bij die legendarische dag aanwezig waren, verteld wat dit voor hen betekend. Een van die personen is zijn vrouw Ramola, die veel moeite heeft moeten doen om Vaslav te veroveren. De ander personen zijn zijn bediende en Sergeij. Sergeij is de persoon die Vaslav groot heeft gemaakt in het dansen, maar woest is omdat Vaslav hem in het verleden heeft afgewezen als minnaar. Dit kan hij, jaren later, nog altijd niet verkroppen. De vertellingen van deze drie personen vinden allemaal plaats vlak na de Eerste Wereldoorlog. De vraag is of de actie van Vaslav geniaal is of was hij een dwaas?

Het verhaal verspringt regelmatig van heden naar verleden. Er worden regelmatig sprongen in de tijd gemaakt en flashbacks komen veelvuldig voor. Dit biedt de nodige afwisseling in het verhaal. Dat is ook wel nodig aangezien feitelijk drie keer hetzelfde verhaal wordt verteld. Dit zorgt er helaas wel voor dat ik mijzelf erop betrap het verhaal soms wat saai en langdradig te vinden. Ondanks de mooie zinnen die Japin op papier heeft gezet, had het verhaal op sommige momenten korter gemogen om zijn lezers te blijven boeien. Het is wat hier en daar wat traag. Al maakt de haast poëtische schrijfstijl van Japin veel goed.

Het is knap wat Japin voor verhaal heeft weten te construeren met slechts de dagboekfragmenten van Vaslav. Er is weinig over hem bekend,maar daar is niets van te merken als we op de roman van Japin afgaan. Er zitten geen hiaten in het verhaal en het verhaal heeft een prettig verloop. Ondanks dat ik zelf geen voorkennis had aangaande Vaslav, zijn leven, zijn passie voor dans en de danswereld in het algemeen, is het verhaal ook voor mij prima te begrijpen en volgen.

Het eind van het boek maakt veel goed. We zien hoe het Vaslav vergaat en dat is interessant voor de lezer. Het is mensonterend om te zien dat hij in diverse psychiatrische klinieken terecht is gekomen. En al die tijd is de buitenwereld, ondanks zijn mentale ziekte, alleen maar blijven hopen dat hij nog eenmaal zijn wereldberoemde sprong zou laten zien…

374

9789029572972