Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff November 2009

Valstrik

Het is spannend en meeslepend geschreven, met wat minder drukte en minder uit de losse hand. De personages zijn goed uitgediept.

Wanneer bij de politie in Edinburgh de studente Philippa Balfour als vermist wordt opgegeven, krijgt inspecteur John Rebus al snel het gevoel dat er meer aan de hand is dan een vlucht naar de vrijheid. Er duiken twee aanknopingspunten op: een miniatuurdoodskist en een mysterieus spel dat zich afspeelt op het internet. Terwijl John Rebus zich concentreert op de doodskist, verdiept zijn assistente Siobhan Clarke zich in de onlinegame. Lukt het Siobhan zich zonder hulp van Rebus staande te houden in een spel waarbij elke beslissing levensbedreigend kan zijn…

John Rebus houdt zich bezig met het onderzoek naar het miniatuurkistje waarbij hij via een nieuwe vriendin, werkzaam bij het museum, erachter komt dat er in het verleden meer van deze kistjes zijn gevonden, inclusief mensen die rond die tijd vermist zijn geraakt.

Siobhan Clarke richt zich op het spel op internet en raakt daarin meer verstrikt dan goed voor haar is. Verder krijg je ook nog te maken met de hiërarchie op het politiebureau en de promoties en degradaties die voortvloeiend uit het verloop van het onderzoek naar Philippa. Voeg daarbij de hulp van gepensioneerde collega’s en het eeuwige snuffelen van de pers toe, en je hebt een leuk verhaal.

Over het vorige boek dat ik van Rankin mocht lezen, In het duister, was ik wat minder positief. Dit boek echter heeft mij wel degelijk weten te bekoren. Het is spannend en meeslepend geschreven, met wat minder drukte en minder uit de losse hand. De personages zijn goed uitgediept en de verschillende onderzoeken naar de verdwijning van Philippa zijn wel uitgedacht en goed te volgen. Ook vond ik dat er in het vorige boek erg veel werd gedronken zonder dat dit opviel. Dat kwam mij niet erg realistisch voor. Dat wordt in dit boek rechtgezet.

Pas in de laatste bladzijden volgt de spannende ontknoping en dit laat je dan achter met een gevoel van een bevredigende speurtocht van ruim 400 bladzijden lang.

448

9789024529056