Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff Oktober 2008

Vals paradijs

Wat mij betreft had dit boek wat minder therapeutische blabla mogen hebben en wat meer gang in het eigenlijke verhaal.

In 1977 trekken Terri Jentz en haar studievriendin per fiets dwars door de verenigde Staten. Op een kampeerplek in de vrije natuur in Oregon slaat het noodlot toe: een psychopaat rijdt met zijn auto over hun tent heen en valt hen aan met een bijl. Ernstig gewond en getraumatiseerd belanden de meisjes in het ziekenhuis. Aan hun vriendschap komt abrupt een einde. De dader is nooit gepakt. Vijftien jaar later reist Terri Jentz terug naar de plek waar het drama zich heeft afgespeeld. Ze wil af van de trauma’s die ze heeft opgelopen en is vastbesloten het raadsel  achter de krankzinnige aanval op te lossen. .

Hoofdpersoon in dit boek, en tevens de grote IK-factor, is Terri Jentz. Haar ribben zijn verpulvert onder de auto van de dader, daarna zijn haar armen er bijna door hem afgehakt met een bijl.

Dit boek kwam op mij over als één grote egotrip van de schrijfster. Goed… ze heeft best wel iets ergs meegemaakt, maar zo zijn er meer mensen op de wereld. In dit boek heeft ze het heel druk met het beschrijven hoe ze zich voelt, hoe ze vind dat ze zich zou moeten voelen, hoe ze denkt dat een ander zich voelt ten opzichte van haar, en hoe ze vind dat die ander zich dan weer zou moeten voelen. Kunt u er nog een touw aan vast knopen? Ik niet!

Tevens wil ze erg graag laten blijken dat ze heeft gestudeerd aan ‘Yale’ en erg goed is geworden in het gebruiken van moeilijke woorden in onbegrijpelijke zinnen. Hierdoor komt het echte zoekverhaal maar moeilijk op gang. En dat is jammer want deze schrijfster heeft wel een droog gevoel van humor wat dus nu maar sporadisch in het boek terug komt. Wat mij betreft had dit boek wat minder therapeutische blabla mogen hebben en wat meer gang in het eigenlijke verhaal.

559

9789024522477