Waargebeurd The House of Books Oktober 2006

Vaarwel mijn liefste

Naar mijn mening had het gedeelte over de tsunami meer bladzijden mogen beslaan. Het eerste deel van het boek komt vooral over als reclame voor Petra Nemcova. Zelfs haar officiële website wordt in het verhaal genoemd.

26 december 2004, Kao Lak, Thailand. “Van alle kanten kwam er een enorme golf water op ons af die ons in zijn wild kolkende massa meesleurde. In de fractie van een seconde nog voor we elkaar uit het oog verloren, zag ik Simons gezicht. Het volgende moment was ik hem kwijt.”

Vaarwel mijn liefste is een ooggetuigenverslag van een jonge vrouw die de tsunami overleefd. Tevens is het de autobiografie van een meisje dat is opgegroeid in het communistische Tsjecho-Slowakije en zich ontwikkeld heeft tot professioneel topmodel. Te midden van de wereld van de glamour ontmoet zij Simon Atlee, beroepsfotograaf en tevens de liefde van haar leven. Na een relatie van nog geen anderhalf jaar, zijn zij op vakantie in Thailand als de tsunami toeslaat. Zij overleefd, hij niet.

In Vaarwel mijn liefste val je meteen binnen op het moment dat de tsunami toeslaat en Petra Nemcova vecht voor haar leven. Zo begint het boek veelbelovend. Dit zijn echter alleen de eerste paar bladzijden. Vervolgens word je geduld flink op de proef gesteld. Pas na een ruime 175 bladzijden zal het verhaal van de tsunami zijn weg vervolgen. In de tussentijd wordt de lezer getrakteerd op het levensverhaal van topmodel Petra Nemcova. Hoe zij opgroeide in Tsjecho-Slowakije, haar jeugdherinneringen en tenslotte haar ontmoeting en verliefdheid op Simon Atlee. Je wordt meegenomen in het verhaald van hun korte relatie, tot het moment dat de tsunami daar een eind aan maakte.

Naar mijn mening had het gedeelte over de tsunami meer bladzijden mogen beslaan. Het eerste deel van het boek komt vooral over als reclame voor Petra Nemcova. Zelfs haar officiële website wordt in het verhaal genoemd. Dit gaat mij te ver. Op een gegeven moment is het wel duidelijk dat Petra Nemcova voornamelijk zichzelf aan wil prijzen. Het eerste deel van het boek, over haar modellencarrière, had wat vlotter en bondiger geschreven kunnen worden.

Het verhaal wordt interessanter als ze begint te vertellen over Simon en hun relatie. Maar het boek wordt pas echt interessant als de tsunami aan bod komt. Dat is toch de reden voor het lezen van het boek. Voornamelijk de laatste 50 bladzijden intrigeren. Dát is waar je al het hele verhaal op zit te wachten. Toch had het laatste deel over de tsunami wat meer uitgediept mogen worden. Goed voorbeeld is de revalidatie van Petra Nemcova. Dit duurt enkele weken, maar beschrijft zij in slechts enkele  luttele zinnen. Ook over haar terugkeer naar Thailand wordt zo goed als niet gesproken.

Pluspunt aan het boek is dat alle auteursopbrengsten gedoneerd worden aan een stichting die de slachtoffers van de tsunami steunt. Géén topmodel dus dat snel geld probeert te cashen. Mooi initiatief.

Het idee achter het boek is mooi, maar naar mijn mening niet goed uitgewerkt. Alleen het laatste deel van Vaarwel mijn liefste weet je te ontroeren.

224