Thriller & Spanning Prometheus Mei 2015

Ultimatum

Het is geen duo wat alle antwoorden invult, zij laten het deels over aan de creativiteit van de lezer.

Na de onopgehelderde moord op zijn vrouw leidt oud-psychiater Aron Mulder een teruggetrokken leven in hun oude vakantiebungalow. De geruchten over zijn betrokkenheid bij de moordzaak verdreven eerst zijn cliënten en vervolgens zijn zoon Alexander, die naar New Orleans verhuisde en een andere naam aannam. Hoewel Aron nooit schuldig is bevonden, hangt de dood van zijn vrouw nog altijd om hem heen. En als blijkt dat in de moerassen van Louisiana de vriendin van zijn zoon is vermoord onder identieke omstandigheden besluit Aron in actie te komen. Intussen wordt de zaak onderzocht door de Amerikaanse agente Hanna Vincennes, die onder voortdurende druk staat van haar meerderen en de media. Het is de belangrijkste moordzaak die New Orleans de afgelopen jaren heeft gekend. Hoe meer antwoorden van haar worden gevraagd, hoe meer zij gaat twijfelen. Welke geheimen heeft het slachtoffer meegenomen in het graf? Wie stuurt Hanna die brieven met bewijsmateriaal? En wat heeft deze moordzaak te maken met de moord op Arons vrouw?

Ultimatum was het eerste boek dat ik las van deze auteur(s). Hoewel het boek aangemerkt is als thriller, vind ik dat het  verhaal niet helemaal onder dit genre kan worden geschaard. Het verhaal is bij vlagen zeker spannend, als zou ik het eerder psychologische spanning willen noemen. Niettemin zijn de hoofdpersonen intrigerend en wil je als lezer meer een ding: te weten komen of de moorden inderdaad aan elkaar gelinkt zijn of niet. En zijn vader en zoon inderdaad de daders van beide moorden?

Door de prettige schrijfstijl van de beide auteurs, weten zij de aandacht van de lezer vast te houden. Het verhaal is nergens echt nagelbijtend spannend, maar de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je toch steeds verder blijft lezen. De goed uitgewerkte personages dragen hier zeker hun steentje aan bij. De band, en vooral ontbrekende band, tussen vader en zoon is schrijnend weergegeven. Ook de wisselende perspectieven waaruit het verhaal verteld wordt zorgen ervoor dat de aandacht van de lezer behouden blijft.

De plot zit verrassend goed in elkaar. Ook hier maken de auteurs de verwachtingen waar. Het is geen duo wat alle antwoorden invult, zij laten het deels over aan de creativiteit van de lezer. Hier moet je wel tegen kunnen, niet op alle vragen volgt het antwoord. Dit maakt dat je het verhaal niet even bevredigend af kan sluiten. Origineel is het daarentegen wel en daar is zeker wat voor te zeggen.

Ultimatum was het thrillerdebuut van dit auteursduo en heeft mij oprecht weten te verrassen. Ik hoop oprecht dat de heren vaker hun krachten gaan bundelen en dat zij de lezers vaker zullen verblijden met een thriller. Ook complimenten voor de prachtige cover!

274

9789044626131