Thriller & Spanning Ambo | Anthos Januari 2012

Uit de dood verrezen

De boeken van Billingham lezen als een trein en hebben altijd onverwachte plots.

Een man verbrandt levend in een auto. Er is sprake van moord. De sporen wijzen naar zijn vrouw, Donna Langford, die niet veel later wordt veroordeeld en in de gevangenis belandt.

Tien jaar later krijgt Donna een recente foto toegestuurd van haar man. Is hij wel dood? En als hij nog leeft, van wie was dan het verkoolde lichaam dat werd gevonden in een uitgebrande Jaguar?
Dan neemt Anna Carpenter, een detective die door Donna in de arm is genomen, contact op met rechercheur Tom Thorne. Ze komt niet verder met haar onderzoek en vraagt hem om hulp. Hij weigert, totdat blijkt dat Alan werkelijk nog leeft en op wraak zint, op de ergst denkbare manier.

In deze thriller neemt Billingham de lezer weer mee op een angstaanjagend spannende zoektocht naar de waarheid. Niets is wat het lijkt te zijn, en rechercheur Tom Thorne is een heerlijk karakter. De gebeurtenissen en ontwikkelingen stapelen zich gedurende het verhaal op. Wat eerst een uitgemaakte zaak lijkt, blijkt al snel veel meer om handen te hebben. Donna krijgt foto’s opgestuurd van haar ex, vrolijk en vooral springlevend, op een tropisch ogende locatie. Wie stuurt deze foto’s? Dan is er de verdwijning van haar dochter. Door wie is zij meegenomen en waarom? Steeds als rechercheur Thorne denkt dicht bij de waarheid te zijn, gebeurt er iets waardoor alles ineens in een ander daglicht geplaatst wordt.

Dit boek werd voor Ten dode opgeschreven uitgebracht, en in dit boek kreeg ik meer achtergrondinformatie over de persoon Thorne. Dat was heel fijn. Zijn persoonlijkheid en zijn privéleven spelen namelijk een belangrijke rol in de beide verhalen. Mark Billingham weet de balans tussen gruwelijke misdaden en het privéleven van zijn personages goed te bewaren. Deze mix spreekt mij erg aan in de boeken van Billingham. Thorne is een personage dat mij erg goed bevalt, en dit was een heftig, spannend verhaal. De boeken van Billingham lezen als een trein en hebben altijd onverwachte plots. Knap. Ik lees graag meer van Billingham.

377

9789041417237