Literatuur & Romans De Geus Maart 2013

Twee wegen

Het is knap van Petterson dat je als lezer de gebeurtenissen van beide kanten bekijkt en zo niemand als schuldige aanwijst voor het stuklopen van de vriendschap.

Tommy en Jim komen elkaar tegen op een brug. Er ontstaat een ongemakkelijk gesprek. De mannen waren vroeger vrienden, maar hebben elkaar al meer dan dertig jaar niet gezien. Door deze ontmoeting komen er veel herinneringen naar boven. Ze groeide allebei op in gebroken gezinnen en haalde toentertijd veel kracht uit de vriendschap die ze hadden. Later zijn ze allebei hun eigen weg gegaan maar kunnen niet aan hun verleden ontsnappen.

Pas na het lezen kom ik er achter dat Twee wegen Boek van de maand is geweest bij De wereld draait door. De ongetwijfeld bijbehorende publiciteit is dan ook volledig langs mij heen gegaan. Wel zo prettig, nu begon ik onbevangen aan het boek. Het is tevens mijn eerste kennismaking met auteur Per Petterson.

In het boek volgen we Tommy en Jim. Zij waren van kleins af aan vrienden en gingen voor elkaar door het vuur. Door een latere gebeurtenis hebben de heren geen contact meer met elkaar. Tot ze elkaar toevalligerwijs tegenkomen op een brug. Oude herinneringen en onverwerkte emoties komen boven. Vanaf dat moment springt het verhaal van heden naar verleden. We volgen de heren in hun huidige leven, maar ook komt hun beider ongelukkige jeugd aan bod en welke gevolgen dit heeft vandaag de dag. Al snel blijkt dat beide personen heel anders met tegenslagen omgaan en dat dit groot effect heeft op het verdere verloop van hun leven.

Petterson heeft een prettige schrijfstijl waardoor het vlot leest. De korte hoofdstukken en flashbacks naar het verleden dragen daar zeker aan bij. Ondanks de vele flashbacks blijft het overzichtelijk en is het verhaal goed te volgen. Tevens is het prettig dat Petterson heeft gekozen voor twee heel verschillende karakters, hun beider getroebleerde jeugd is hun overeenkomst. Het is knap van Petterson dat je als lezer de gebeurtenissen van beide kanten bekijkt en zo niemand als schuldige aanwijst voor het stuklopen van de vriendschap. Beide heren hebben het zwaar gehad en ieder hun aandeel gehad.

Twee wegen is een prachtige roman en het getuigt van lef dat de auteur niet voor het geijkte plot gaat. Wat dat betreft gaat hij niet mee met de verwachtingen van de lezer. Twee wegen is verhaal dat ongetwijfeld verfilmd gaat worden in de toekomst. Het heeft alle ingrediënten in zich.

315

9789044526431