Thriller & Spanning Artemis & Co Oktober 2012

Tussenvrouw

gebeurtenissen volgen elkaar niet snel op waardoor het boek gemakkelijk is weg te leggen. In die zin doseert de auteur af en toe juist te veel.

Freelance redacteur Margot Houtman, 43 en single, is haar grootstedelijke leven meer dan beu en gaat in een buitenwijk van Amsterdam wonen. In deze wijk bestaat nog saamhorigheidsgevoel en hoor je de vogels fluiten. Ze raakt bevriend met een aantal buren, onder wie de mysterieuze Scarlett en haar woest aantrekkelijke vriend Bram. Wanneer Scarlett op gruwelijke wijze om het leven wordt gebracht, is de verdachte al snel gevonden: een zwakbegaafde man die dagelijks naar vrouwen loopt te loeren in het park en verslingerd was aan Scarlett. Maar Margot gelooft in zijn onschuld, temeer omdat zij, liefhebber van Japanse horror, sinds de moord ’s nachts wordt bezocht door een ‘jurei’ in wie ze de geest van Scarlett vermoedt.
Ondertussen ontfermt Margot zich over de radeloze Bram en bloeit er langzaam iets moois tussen hen op. De moord op Scarlett laat haar echter niet los: ze gaat op onderzoek uit en komt gevaarlijk dicht bij de verschrikkelijke waarheid.

Het verhaal is vermakelijk maar weinig spannend. De gebeurtenissen volgen elkaar niet snel op waardoor het boek gemakkelijk is weg te leggen. In die zin doseert de auteur af en toe juist te veel. Daarbij vind ik de jurei die Margot ’s nachts bezoekt niets toevoegen aan het verhaal en uiteindelijk blijkt deze ook in de vergetelheid te raken. De auteur had er net zo goed voor kunnen kiezen om dit gedeelte helemaal weg te laten.

Het verhaal leest verder prima weg, maar de sterke ingrediënten van een thriller mis ik zeker. Nergens zit ik op het puntje van mijn stoel en de uiteindelijke dader is voorspelbaar en weinig origineel.

253

9789047203032