Jeugd Moon April 2013

Toverland – De wensspreuk

Een origineel en verrassend boek dat zowel kinderen als volwassenen zal weten te vermaken!

Conner en Alex – tweelingbroer en -zus – krijgen van hun grootmoeder een oud sprookjesboek, Toverland. Algauw ontdekken ze dat het geen gewoon boek is. Ze raken per ongeluk verzeild in Toverland, waar hun een wereld wacht vol sprookjesfiguren en magische taferelen die ze alleen kennen uit de verhalen van hun overleden vader. Maar inmiddels is Roodkapje een verwende koningin geworden, staat Assepoester op het punt zelf moeder te worden en is Goudhaartje op de vlucht voor de politie. De tweeling moet weer thuis zien te komen, maar met de listige stiefmoeder van Sneeuwwitje die hen op de hielen zit, is dat bijna een onmogelijke opgave. Niets is wat het lijkt, en dit sprookje loopt net anders af dan ze hadden verwacht…

Wat een ontzettend leuk en origineel boek! In Toverland kiest Colfer ervoor om veel bestaande (en bekende) sprookjesfiguren allemaal te laten terugkomen in één verhaal. Hij schroomt niet om daarbij zijn eigen fantasie te gebruiken en de karakters een heel eigen draai te geven. Zo is Roodkapje een sluwe verleidster en is Goudhaartje een ware heldin die kan zwaardvechten.

Het verhaal speelt zich af in verschillende ‘landen’. In het begin van het boek zit een grote kaart, die doet denken aan de kaart in het boek Lord of the Rings. Conner en Alex moeten alle landen af om uiteindelijk terug te kunnen keren naar hun eigen veilige wereld. Dat gaat uiteraard niet zonder slag of stoot en in elk land wacht ze wel een nieuwe uitdaging. Gaandeweg komen de kinderen ook steeds meer te weten over hun eigen familie, ook over hun overleden vader. Volwassenen zullen deze wending al van mijlenver aan zien komen, voor kinderen ligt dat uiteraard anders.

Het enige minpunt aan het verhaal vind ik de introductie. Het duurt behoorlijk lang voordat de kinderen echt in Toverland belanden. Pas wanneer dit het geval is begint het verhaal echt op gang te komen. Maar vanaf dat punt laat het verhaal je ook niet meer los.

448

978904926533