Thriller & Spanning De Kern Maart 2009

Tot op het bot

Het is niet zo dat dit boek je op het puntje van je stoel zit omdat het zo spannend is, maar meer eigenlijk het gehele plaatje: het verhaal is goed opgebouwd en het leest lekker weg.

Het lichaam van een jonge vrouw wordt gevonden; verminkt, bevroren en verbrand…… Uit het de autopsie blijkt dat de vrouw onlangs is bevallen. Er wordt geen kind aangetroffen op de plaats delict, maar is de baby nog in leven? Brigadier Kate Farrer, net terug van drie maanden verplicht verlof na een traumatische gijzeling, wordt samen met haar nieuwe, jonge partner Oliver Parke op de zaak gezet. Tot hun spijt worden ze door personeelstekort al snel weer van de zaak afgehaald en moeten ze zich richten op de verdwijning van Candice, dochter van een welgestelde familie. Terwijl de druk toeneemt om de verbrande vrouw te identificeren en Candice terug te vinden, valt er opnieuw een slachtoffer. Schokkende verbanden tussen de drie zaken komen naar boven en Kate wordt gedwongen om te vechten tegen de geesten uit haar verleden – het leven van Oliver hangt ervan af…

Brigadier Kate Farrer is in het boek de verbindende factor, De slimme vrouwelijke detective van bureau moordzaken, vroeger ooit zelf eens ontvoert en daardoor vechtend tegen schimmen uit het verleden, maar toch sterk en niet op haar mondje gevallen.

Fox heeft geprobeerd van dit boek een erg spannend verhaal te maken en dat is haar vrij aardig gelukt. Het is niet zo dat dit boek je op het puntje van je stoel zit omdat het zo spannend is, maar meer eigenlijk het gehele plaatje: het verhaal is goed opgebouwd en het leest lekker weg. De personages zijn voldoende uitgediept en het is past bij deze tijd, maar ergens blijft er toch in je achterhoofd zoemen dat de verbrande vrouw toch best wel eens de vermiste Candice zou kunnen zijn.

Verder vond ik de letters in het boek best wel groot, waardoor het verhaal eigenlijk veel korter is dan het aan de buitenkant doet vermoeden, maar daar zie ik het positieve maar van in, ik kon het lezen zonder mijn bril op te zetten. Verder bevalt het mij wel dat de hoofdpersoon een vrouw is met een eigen willetje en een sterk karakter met een geheel eigen gedachtegang. Ze heeft geen kuddegedrag en kan ook goed uitleggen waarom.

De schrijfstijl wordt op het boek omschreven als vergelijkbaar met: Patricia Cornwell en Kathy Reichs, maar ik zou daar zelf Sue Grafton aan willen toevoegen. Na het lezen van dit boek had ik een voldaan gevoel, dus ik zou zeggen: Poging geslaagd!

304

9789032511449