Thriller & Spanning Mistral Mei 2012

Tot op het bot

Molemans hanteert een vlotte schrijfstijl en blijft niet te lang hangen bij gebeurtenissen. Daardoor zit er voldoende vaart in het verhaal.

In New Orleans overlijden enkele bewoners onder verdachte omstandigheden, gevolgd door een brute moord. Journaliste Fay Pizarro gaat op onderzoek uit, maar merkt al gauw dat niets is wat het lijkt, en dat bepaalde mensen maar al te graag de waarheid willen verzwijgen. Haar zoektocht brengt haar steeds verder in de wereld van voodoo. Dan wordt een van haar collega’s vermoord en wordt Fay zelf ook het doelwit van voodoopraktijken.

Molemans heeft een interessant uitgangspunt gekozen voor haar verhaal: het door de orkaan Katrina verwoeste New Orleans in combinatie met verdwenen buurtbewoners en voodoopraktijken. Vooral dat laatste is een interessant gegeven voor de nuchtere Fay. Ze is wat gereserveerd over de voodoo praktijken en begrijpt niet altijd waar de angst van de bewoners vandaan komt. Ze kiest er in eerste instantie dan ook voor om afstand te bewaren. Na een fotosessie op een oude begraafplaats vindt ze echter een bot en heeft ze een vervelende confrontatie met de beheerder van de begraafplaats. Dit zet haar aan het denken. Vanaf dat moment wordt Fay steeds verder meegezogen in de mysterieuze wereld van de voodoo.

Molemans hanteert een vlotte schrijfstijl en blijft niet te lang hangen bij gebeurtenissen. Daardoor zit er voldoende vaart in het verhaal. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op, maar echt spannend zijn deze nooit. Molemans weet je niet op het puntje van je stoel te laten zitten. Het karakter van Fay komt goed tot zijn recht. De karakters van de overige personages blijven wat oppervlakkig. Wanneer een van Fay’s collega’s vermoord wordt, doet dit je als lezer dan ook niet zoveel.

Alle puzzelstukjes vallen op hun plek in het plot. Toch zit het plot wat makkelijk in elkaar. Iets wat de lokale politie niet lukt, lukt Fay en haar team al snel. Informatie en gegevens komen haar bijna ‘aanwaaien’. Ze ontrafelt een bizarre wereld waar New Orleans nog niet mee bekend was en wat je als lezer niet verwacht.

Een prima boek, maar wel een waarvan het plot wat beter uitgewerkt had mogen worden en de karakters wat verder uitgediept.

224

9789049953034