Chicklit Luitingh Sijthoff Juli 2008

Topmodel

Het is het typische Amerikaanse verhaal. Een moeder wil eigenlijk zelf beroemd worden, maar dat is haar nooit gelukt, dus pusht ze haar drie dochters om model te worden.

Daria, Polly en Amelia Heller worden na een fotoreportage uitgeroepen tot de nieuwe It Girls van Manhattan. Het leven van de mooie roodharige zussen verandert radicaal. Onder leiding van hun uiterst ambitieuze moeder worden ze vanuit hun gewone leventje in Brooklyn gelanceerd in de wereld van supermodellen en fashionista’s.

Wie van de drie wordt de grote ster? De rivaliteit tussen de zussen neemt extreme vormen aan, en na een akkefietje met een Hollywoodster liggen de paparazzi overal op de loer. Hoe overleven de zussen de wervelstorm van agenten, producers, managers, fotoshoots, journalisten en stylistes?

Met het boek Topmodel speelt Rebeck in op de huidige trends; televisieprogramma’s als HollandÂ’s next topmodel scoren als een tierelier en personen als Paris Hilton en Lindsay Lohan zijn populairder dan ooit. Rebeck weet hier handig op in te spelen door een luchtig verhaal te schrijven dat inspeelt op deze trends. Het is het typische Amerikaanse verhaal. Een moeder wil eigenlijk zelf beroemd worden, maar dat is haar nooit gelukt, dus pusht ze haar drie dochters om model te worden. Al snel begint het te lopen al wordt het lastig wanneer Amelia, jongste van het stel, eigenlijk helemaal geen trek heeft in al die heisa. Maar juist zij blijkt het populairst en meest succesvol te worden. Al snel steekt de rivaliteit tussen haar en haar twee zussen de kop op. Tot overmaat van ramp heeft broer Philip ook nog zijn eigen sores tussendoor.

Ondanks dat het boek echt van deze tijd is weet het boek nergens te scoren. Het idee is leuk, maar niet goed uitgewerkt. Het verhaal blijft oppervlakkig en wordt nergens echt grappig of boeiend. Meer dan licht vermakelijk is het niet. Het verhaal is een herhaling van zetten. Rebeck probeert het nog goed te maken door het verhaal te vertellen vanuit het perspectief van vier personen; de drie zussen en broer Philip. Het enige van Rebeck hiermee bereikt is dat de lezer zich kan inleven in alle personages en de standpunten van de diverse karakters begrijpt. Toch kan dat het boek niet redden. Een oppervlakkig verhaal en weinig boeiend.

368

9789021800585