Overige TM Trademark Mei 2008

Tom Cruise

Morton beschrijft de autobiografie van Tom Cruise uitgebreid waarbij hij veel details geeft over de acteur, zijn familieleden en de Scientology Church. Interessant om te lezen is dat de schrijver niets weglaat uit Tom’s leven.

Tom Cruise was ooit een veelbelovend jong acteur, getrouwd met de Australische actrice Nicole Kidman. Geslaagd acteur is hij nog steeds, maar Nicole behoort inmiddels tot zijn verleden. Tussen zijn kaskraker Top Gun en nu is Cruise 360 graden gedraaid wat levensvisie betreft. Als fanatiek aanhanger van de Scientology Church raakt hij regelmatig in opspraak, of hij nu Brooke Shields aanvalt op het gebruik van antidepressiva na haar bevalling, of een bizar wervingsfilmpje maakt voor de kerk. Biograaf Morton vroeg zich net als zovelen af hoe het mogelijk is dat Cruise, en vele rijke geslaagde en beroemde mensen mét hem, zo vatbaar zijn voor het gedachtegoed van fanatiekelingen.

Morton schreef een spraakmakend boek over zijn theorieën en bevindingen met de meest opmerkelijke conclusies. Zo moest Tom onder druk van de Scientology Church scheiden van Nicole, omdat zij overtuigd katholiek was. De Scientology-leider David Miscavige ging zelfs met Katie en Tom mee op huwelijksreis en volgens aanhangers van de Scientology Church is Tom de nieuwe Messias. Ook blijkt al het personeel van de familie Cruise is van de Scientology Church en zou dochter Suri zijn verwekt met het zaad van de overleden Scientology Church-oprichter L. Ron Hubbard.

Morton beschrijft de autobiografie van Tom Cruise uitgebreid waarbij hij veel details geeft over de acteur, zijn familieleden en de Scientology Church. Interessant om te lezen is dat de schrijver niets weglaat uit Tom’s leven en het boek begint dan ook bij de geschiedenis van zijn voorouders. Al gauw kom je te weten welke strubbelingen Tom heeft moeten overwinnen in zijn leven. Hierbij is het leuk om te lezen hoe Tom van klein jongetje is ontwikkeld tot de filmster die hij vandaag de dag is.

Hoewel Tom in de media vaak in verband is gebracht met de Scientology Church, wist ik er weinig van. Door dit boek ben ik meer te weten gekomen over de levensvisie van deze sekteachtige kerk dat er blijkbaar drastische werkwijze op nahoudt om bepaalde zaken geregeld te krijgen. Alles gebeurd met voorbedachte raden en er is maar weinig spontaan. Tom lijkt een gelukkig mens, met een flitsende filmcarrière, mooie vrouw aan zijn zijde en zijn schattige dochtertje, maar is dit verhaal schuilt een diep trieste waarheid. Deze autobiografie vond ik erg boeiend om te lezen, mede door de soepele schrijfstijl van Morton. Soms werd er het een en ander herhaald, maar het was niet storend tijdens het lezen, het gaf juist een goed beeld van zijn leven en de kerk die hij en vele Hollywoodsterren aanhangen. Lezen dus!

336

9789049900724