Waargebeurd Artemis & Co November 2013

Toen ik je zag

Het verhaal over leven met een echtgenoot die leed aan depressiviteit, maar bovenal een portret van twee mensen die zielsveel van elkaar hebben gehouden.

Isa Hoes en Antonie Kamerling ontmoeten elkaar voor het eerst tijdens de audities van Goede Tijden, Slechte Tijden. De soap wordt een groot succes en Antonie is als hartenbreker Peter Kelder al snel razend populair. Antonie en Isa worden verliefd en leiden samen een vrijgevochten leven, terwijl ze de ene rol na de andere spelen in televisieseries, speelfilms, toneelstukken en musicals.
De buitenwereld ziet een stralend stel voor de camera s, maar privé gaat Antonie gebukt onder een zware neerslachtigheid. Terwijl deze depressies zich steeds vaker voordoen, probeert Isa haar gezin bij elkaar te houden, tot Antonie op 6 oktober 2010 besluit zijn leven te beëindigen.

Toen ik je zag is razend populair en ook ik was erg benieuwd naar het ware verhaal achter de ziekte van Antonie. Tijdens interviews werden er aan Isa altijd vragen gesteld over Antonie, over wat er werkelijk gebeurd was. Isa besloot om eenmaal haar verhaal te doen, ook zodat zij er niet steeds tijdens interviews aan herinnerd zou worden. Haar verhaal is nu verschenen in Toen ik je zag.

Het boek vertelt het verhaal over Isa en Antonie, hun levens voordat ze elkaar leren kennen, hun mooie periode, de periode dat Antonie’s ziekte zich steeds meer manifesteert en de periode na zijn overlijden. Bij aanvang van het verhaal gaat Isa in behoorlijke vaart door hun levens heen. Ze staat wat langer stil bij gebeurtenissen wanneer zij en Antonie een relatie met elkaar krijgen. Isa begint steeds meer ongebruikelijke dingen op te vallen. Antonie lijkt zich af te sluiten, waarna Isa het ook bij zichzelf zoekt. Het stel lijkt zeer gelukkig voor de buitenwereld, maar in werkelijkheid is er meer aan de hand.

Isa geeft een eerlijke en nuchtere kijk op haar leven met Antonie. Dat het niet altijd rozengeur en maneschijn was moge duidelijk zijn. Het verhaal is vooral openhartig en eerlijk en geeft veel lezers wat meer inzicht in wat manisch depressief inhoudt. Toch blijft het af en toe wat oppervlakkig en mist het verhaal diepgang. Bijzondere vriendschappen worden slechts kort besproken en lijken daardoor minder hecht dan ongetwijfeld het geval is geweest. Hoe verder het verhaal vordert, hoe meer de depressiviteit van Antonie naar voren komt. Toch mis ik ook hier wat diepgang. Antonie is ziek, maar het hoe, wat en waarom blijft oppervlakkig. Vooral de symptomen welke zich bij hem manifesteren komen aan bod.

Na dichtslaan van het boek moet ik eigenlijk concluderen dat ik niet veel meer weet dan ik al wist uit eerder gegeven interviews van Isa. Ik heb vooral een mooi beeld gekregen van hun beider carrières en leven samen, maar in mindere mate inzicht gekregen in zijn ziekte.

278

9789047203148