Jeugd Foreign Media Group Februari 2007

Timboektoe rocks!

Romantiek, spanning en een diversiteit aan personages is wat Slee de lezer in deze serie te bieden heeft.

Het is een jaar geleden dat de ouders van Kars en Isa een camping zijn begonnen in de Dordogne. Timboektoe is dankzij de hulp van vrienden inmiddels een populaire camping.Zodra de zomervakantie aanbreekt, reist de vriendengroep meteen naar Frankrijk en al snel gebeurt er van alles. De vader van Jules kondigt aan dat hij wil verhuizen. Jules vindt het verschrikkelijk, helemaal omdat zijn hond niet mee kan. Een meisje van de camping wordt verliefd op Kars, en probeert hem en Annabel uit elkaar te drijven. Edgar krijgt verkering met de Franse Sophie, maar haar ex Alain laat dit niet op zich zitten en begint met zijn vrienden Edgar te bedreigen.

Op een nacht breekt er brand uit op het terrein van de camping. Is het een ongeluk of is het vuur aangestoken? En zijn alle inspanningen om van de camping een succes te maken, voor niet geweest?

Timboektoe rocks! is alweer het vierde deel van de serie en ook dit boek leest als een trein. De gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op. Goed aan de serie is dat Slee in elk boek een ander personage op de voorgrond laat treden, al is dat in het vierde deel wat minder het geval als in eerdere delen. Net als in deel drie van de serie neemt Kars een prominente rol in het verhaal in, maar ook Edgar komt nu ruimschoots aan bod. Op deze manier weet Slee de eentonigheid te doorbreken en afwisseling in haar verhaal te brengen.

In dit deel staat voornamelijk de liefde tussen Edgar en Sophie centraal en er breekt brand uit op de camping, waardoor een groot deel verwoest wordt. Ook nu dus weer een grote tegenvaller voor de camping, de zoveelste in slechts een jaar tijd. Deze gebeurtenissen maken het verhaal uiteraard spannender, maar wel minder geloofwaardig. De vrienden maken zoveel mee, dat het bijna onmogelijk lijkt. Een diefstal, beschuldiging van drugsgebruik, tot tweemaal toe een ernstig ongeluk, een brand…. Slee draait er haar hand niet voor om. Aangezien het een jeugdboek betreft worden alle problemen vrij kinderlijk en gemakkelijk opgelost, iets wat in het echte leven niet altijd even makkelijk zou gaan. Maar uiteraard is het boek geschreven voor de jeugd en Slee bewijst wederom dat zij hier goed in is.

Aanrader is wel om alle delen met een redelijke tussenpoos te lezen, om zo een overkill aan Timboektoe te voorkomen. Verder is het gewoon een leuke serie voor de jeugd. Romantiek, spanning en een diversiteit aan personages is wat Slee de lezer in deze serie te bieden heeft.

222

9789049922115