Literatuur & Romans Signatuur Oktober 2013

Tien-en-een-nacht

Jammer dat de prinses de koning niet meer nachten heeft weten te verleiden… Dat zou voor de lezer nog meer mooie verhalen betekenen.

In het vervallen Palace Hotel bezoekt een ordinaire schurk een wat oudere prostituee om haar verhalen te laten vertellen. Dat kan ze namelijk uitstekend.  Tien-en-een verhalen vertelt deze moderne Sheherazade aan haar klant. Over een zelfmoordenaar die helemaal niet blij is met zijn redding; over iemand die al gestorven is maar dat zelf nog niet doorheeft; over een man met twee hoofden die ongewone gesprekken voeren. Wat je zoal vertelt om een klant in een goed humeur te houden. En allemaal cirkelen ze om de vraag: wat maakt een mensenleven   en waarom is het verzinsel vaak waarachtiger dan de werkelijkheid?

Tien-en-een-nacht was wonderbaarlijk genoeg mijn eerste kennismaking met Lewinsky. Het verhaal gaat over een prostituee, in het boek wordt zij prinses genoemd, en haar vaste klant, de koning. De koning wil dat de prinses hem verhalen vertelt, afhankelijk van zijn humeur. Na een zeer korte inleiding aangaande de setting waar de koning en zijn prinses zich bevinden, trapt de prinses af met het eerste verhaal.

Bij aanvang wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik kon verwachten. Dat het fantasierijke verhalen zouden zijn, wist ik dan ook niet. Dit heeft mij aangenaam weten te verrassen. Bij het lezen van het eerste verhaal leek het nogal ongeloofwaardig, totdat de lezer zich mee laat voeren in de sprookjes die de prinses aan haar koning verteld. Elk verhaal wordt zorgvuldig opgebouwd, af en toe onderbroken door de nukkige koning, en ieder verhaal bevat een onverwachte twist. Sommige verhalen zijn tragisch en zetten de lezer aan het denken.

Tien-en-een-nacht leest als een modern sprookje en ieder sprookje bevat ook nog een bepaalde moraal. Jammer dat de prinses de koning niet meer nachten heeft weten te verleiden… Dat zou voor de lezer nog meer mooie verhalen betekenen. Het staat als een paal boven water dat  Lewinsky een ware vertelkoning is.

192

9789056723927