Bundels, Columns, Strips Luitingh Sijthoff Augustus 2008

Thuiskomst onder tromgeroffel

Voor wie begint met Donjon wacht een schone taak, de strip wordt steeds uitgebreider en het verhaal complexer. Maar er wachten je dan prachtige belevenissen in de wereld van Donjon.

De stripreeks Donjon is geplaatst in een waanzinnig en bizar universum, waarin een handvol excentrieke personages met afwijkend sociaal gedrag hun plek trachten te bepalen. In het bijzonder wordt de handel en wandel gevolgd van de teerhartige eend Herbert, die per ongeluk wordt aangezien voor een onverslaanbare krijger, zijn maat, de vegetarische draak Marvin, die lijdt aan zware depressies, en de beheerder van de Donjon, de megalomane Wachter. In het zesde deel van de stripreeks Donjon Zenit wordt dit stel antihelden, dat geen greep krijgt op de werkelijkheid, met de nodige argwaan ontvangen in de geboortestad van Herbert, het Hertogdon Kwansuis. Bij de strijd om de macht, die ontbrandt, is niets onmogelijk en alles irrationeel.

In thuiskomt onder tromgeroffel keert Dojon terug naar zijn ouderslijk huis. Samen met zijn metgezellen wachten hier vele gevaren op hen. Boulet heeft de wereld van Donjon prachtig weergegeven. De tekeningen zijn een lust voor het oog. De vele verschillende wezens zijn erg origineel van ontwerp. Het verhaal loopt ook weer als een trein, weinig strips zullen het epische gevoel van Donjon kunnen evenaren.

50

9789024528875