Thriller & Spanning Luitingh Sijthoff April 2008

The Ruins

Het boek is erg spannend en weet van begin tot eind te boeien. Je wilt als lezer precies weten wat zich op de heuvel bevindt en of daar wellicht een Maya legende bij hoort.

Twee jonge koppels Amerikaanse toeristen vervelen zich dood in Yucatan, Mexico, en laten zich, samen met een enkel Grieks sprekende Griek, impulsief verleiden tot een trip in de jungle. Daar gaan ze op zoek naar een archeologische Maya-site, waar ze een Duitse toerist helpen zijn broer te zoeken. Na wat communicatieproblemen met de negatief reagerende lokale Maya-indianen vinden ze de heuvel van de site en bestijgen die. De Maya’s omsingelen hen en dreigen iedereen dood te schieten die er weer weg wil. Waarna ettelijke heuveltjes op de site kaalgevreten skeletten blijken te bevatten. De ruïne is het domein van een enorme vleesetende klimplant met de vraatzucht en snelheid van een piranha die ook semi-intelligent is. Een bezeten strijd tot overleven begint.

Het boek leest in sneltreinvaart aangezien je steeds wilt weten wat er gaat gebeuren met de jongeren. Al snel krijgt Pablo, de Griek die geen woord Engels spreekt, een ernstig ongeluk. Je weet dat hij het niet gaat halen, maar toch blijf je doorlezen en hopen. Het boek bevat wat veel personages en het is soms lastig om te onthouden wie bij wie hoort en hoe hun karakter is. Door de spanning van het boek blijft de ontwikkeling van de karakters achterwege en lijken zij allen veel op elkaar.

Het boek is erg spannend en weet van begin tot eind te boeien. Je wilt als lezer precies weten wat zich op de heuvel bevindt en of daar wellicht een Maya legende bij hoort. Helaas laat de schrijver de afwerking van het verhaal achterwege. Het blijkt na het dichtklappen van het boek vooral te gaan om de spanning en enge gebeurtenissen. Wat zich nu op die heuvel bevindt en hoe het zo ontstaan is blijft onduidelijk. Ook de relatie tussen de heuvel en de Maya’s wordt niet verder uitgesponnen.

Een spannend boek en nu hopen op een vervolg zodat alsnog duidelijk wordt wat er nu precies aan de hand is op de mysterieuze heuvel met de omsingelende Maya indianen

BadgesVerfilmd

400