Thriller & Spanning Ambo | Anthos Januari 2013

Ten dode opgeschreven

Ten dode opgeschreven biedt een flinke dosis spanning, een goed uitgewerkt plot en interessante personages die een uitstekend beeld bieden van huidig Londen.

Bij de Pakistaanse kioskhouder Akhtar slaan onverwacht de stoppen door: op een doordeweekse ochtend gijzelt hij twee van zijn klanten. De rolluiken gaan naar beneden en de slachtoffers, Helen Weeks en Stephen Mitchell, worden vastgeketend aan de verwarmingsbuizen van de bedompte opslagruimte.
Helen werkt bij de politie en met haar connecties zijn Akhtars eisen snel overgebracht: rechercheur Tom Thorne moet de waarheid boven water halen in het reeds afgesloten onderzoek naar de zelfmoord van Akhtars zoon in een jeugdgevangenis. Thorne voert een race tegen de klok en met elk uur dat verstrijkt wordt de situatie in de winkel explosiever. Gaat het Thorne lukken Akhtars eisen in te willigen en het leven te redden van Helen en Stephen?

Ten dode opgeschreven is een ontzettend spannend boek. De lezer wordt op het puntje van de stoel gehouden door constant te wisselen tussen de verschillende personages. Zodra de situatie in de winkel om te snijden wordt gaat het boek verder bij de speurtocht die Thorne verplicht moet ondernemen. Hoe meer hij ontdekt, des te meer blijkt Akhtar gelijk te hebben: de dood van zijn zoon is absoluut verdacht.

De toedracht van de dood van Akhtars zoon is echter niet zo makkelijk te achterhalen en ligt behoorlijk gevoelig. De race tegen de klok is een fijne factor die nog eens extra spanning toevoegt. Daarnaast is het een rijke roman vol interessante personages. Mark Billingham laat op goede manier zien wat er leeft binnen verschillende subculturen in Londen en hoe dit de samenleving vormt.

416

9789041420602