Literatuur & Romans Passage September 2006

Tegengif

Het gaat voornamelijk om Kim, haar gevoelens en haar reactie op het hele leven in de prostitutie. Haar beweegredenen om die wereld in te stappen staan centraal.

Judith Visser debuteert met de roman ‘Tegengif’. In deze roman draait het allemaal om de negentienjarige Kimberley, ook wel Kim genoemd. Kim heeft een jarenlange relatie met Edwin, tot zij erachter komt dat hij haar bedriegt met andere vrouwen. Kim keert Edwin de rug toe en neemt een drastische beslissing. Ze gaat de prostitutie in om zo afkeer, ook wel tegengif, te ontwikkelen tegen alle mannen in het algemeen. Door de walging die zijn van mannen hoopt op te doen in de prostitutie, zal zij zich nooit meer aan een man binden. Op die manier kan zij ook niet meer gekwetst en bedrogen worden.

Het boek leest in sneltreinvaart. In eerste instantie lijkt het moeilijk te begrijpen dat een negentienjarige studente een dergelijk drastische beslissing neemt. Na het lezen van de eerste vijf bladzijden kun je je echter helemaal in Kim verplaatsen en lijkt haar idee om in de prostitutie te gaan werken niet zo gek meer. De schrijfster weet ook de lezers te overtuigen dat Edwin geen goede jongen is. Zo wordt begrip gekweekt voor het drastische besluit van Kim. Meer moeite heb ik met vriendin Nicole. Ook Nicole heeft begrip voor de situatie en daaropvolgende actie van Kim en steunt haar. Ze is het er niet mee eens, maar vindt dat Kim het moet doen als het haar zal helpen over de verbroken relatie met Edwin heen te komen. Dit oogt in eerste instantie vreemd. Logischer zou zijn als Nicole Kim probeert over te halen om niet in de prostitutie te gaan en andere manieren zou voorstellen om het bedrog van Edwin heen te komen. Naarmate het verhaal vordert, wordt Nicole geloofwaardiger als vriendin zijnde.

Vooral in het begin van het boek heb je de neiging om steeds verder te lezen. Je wordt benieuwd naar Kim haar eerste ervaring in de wereld van de prostitutie. Lezers moeten wel even geduld hebben, aangezien Kim niet overal op haar plek is. Vooral met de eerste keer samen met een klant heeft zij veel moeite. Dit komt realistisch over, aangezien het niet niks is om de wereld van de prostitutie binnen te stappen, gezien alle vooroordelen. Kim moet ook haar ouders een overtuigend alibi verschaffen vanwege haar regelmatige afwezigheid thuis.

Uiteindelijk komt Kim in een privé-huis terecht. Hier ontvangt zij haar klanten. Met behulp van deze klanten probeert zij walging te creëren tegen het mannelijk ras. Ook de lezer wordt overtuigd van de ‘afwijkingen’ van de mannen. De mannen in het boek worden zo beschreven dat je wel afkeer van hen móet hebben. Vaak worden er denigrerende opmerkingen gemaakt en met elke man is wel iets mis. De een heeft een sterke zweetlucht, de ander een klein ‘pikje’, zoals de schrijfster het verwoord. Op deze manier krijgt Kim steeds meer ‘Tegengif’ binnen tegen mannen en dus tegen de liefde.

Het boek bevat minder seksscènes dan je in eerste instantie zou verwachten. Het gaat voornamelijk om Kim, haar gevoelens en haar reactie op het hele leven in de prostitutie. Haar beweegredenen om die wereld in te stappen staan centraal. Nadeel aan het boek is dat er zoveel gelinkt wordt naar de titel ‘Tegengif’. Op een gegeven moment bekruipt je het gevoel ‘dat weten we nu wel’. Verder is het een boek dat lekker snel weg leest. Altijd al eens willen weten hoe het eraan toe gaat in de wereld van de prostitutie, dan is het boek zeker een aanrader. Er worden gedetailleerde beschrijvingen gegeven van de ruimtes en de personen die in het boek voorkomen. Het boek heeft een onverwachte wending en verwacht dus geen standaard ‘happy-ending’ verhaal.

290

9789054521587