Thriller & Spanning De Boekerij Februari 2015

Teerbemind

Teerbemind is een zeer goed debuut en het is dan ook niet verbazingwekkend dat Flynn enkele jaren later haar grote doorbraak beleefde met Gone Girl.

Wind Gap: een broeierig gehucht in het diepe zuiden van Amerika. Een plaats waar het ‘oude geld’ nog regeert maar zich schoorvoetend mengt met het ‘gewone’ volk. Waar bijna elke tiener aan de drugs is en de helft van alle inwoners in dezelfde fabriek werkt. Dit is het dorp waar journalist Camille Preaker opgroeide en waarnaar ze nooit meer terug wil keren. Maar als juist hier twee jonge meisjes op gruwelijke wijze worden vermoord, moet ze erheen om verslag te doen. Dan dreigt het verleden Camille in te halen. Want hoe komt het dat ze zich identificeert met de dode meisjes? Wat is er gebeurd tussen Camille en haar moeder? En wat heeft dit allemaal te maken met de dood van haar zusje, jaren geleden.

Teerbemind is het debuut van Flynn, de schrijfster die wereldwijd doorbrak met Gone Girl.
In haar debuut volgen we Camille, een getraumatiseerde vrouw van begin dertig. Ze heeft, zodra ze de kans kreeg, het gehucht verlaten en is als journalist gaan werken. Wanneer er een tweetal kindermoorden plaatsvinden, wordt Camillie door haar werkgever naar Wind Gap gestuurd om verslag te doen. Ze wordt gedwongen tijdelijk bij haar moeder, stiefvader en halfzus te gaan wonen. Met haar moeder heeft ze geen goede band, haar halfzus is een verwend nest en met haar stiefvader heeft ze nooit meer dan twee woorden gesproken.

Flynn heeft een prettig verhaal geschreven waarin de puzzelstukjes langzaam op hun plaats vallen. Gaandeweg het verhaal wordt het tipje van de sluier steeds meer opgelicht. Dit maakt dat het verhaal af en toe leest als een spannende roman, in plaats van een thriller. Bij aanvang gaat het met name om de getroebleerde band tussen Camille en haar moeder en halfzus. Wanneer Camillie met oude bekenden gaat praten komt ze steeds meer te weten, ook over haar eigen familie.

Het tweede deel van het verhaal bevat wat meer vaart en spanning. De verhoudingen komen op scherp te staan en dat heeft Flynn op intrigerende wijze op papier weten te zetten. Je hebt als lezer continu een onderbuikgevoel dat het niet lang goed kan gaan.

Het plot zit goed in elkaar en is behoorlijk schokkend. Toch mis ik het welbekende shock-effect, hoewel het plot gruwelijk is. Dit omdat Flynn al ruim voor het eind van het boek laat weten wie de dader is en in welke hoek we het moeten zoeken. Desalniettemin is Teerbemind een zeer goed debuut en is het niet verbazingwekkend dat Flynn enkele jaren later haar grote doorbraak beleefde met Gone Girl.

303

9789022569993