Literatuur & Romans De Bezige Bij November 2011

Suezkade

Een intrigerend verhaal waarvan je vanaf de eerste paar bladzijden al weet dat het niet goed kan aflopen.

Hoofdpersoon in Suezkade is de zesentwintigjarige Marc Cordesius, leraar Frans aan het gymnasium. Vanaf de eerste dag wordt hij getroffen door zijn leerlinge Najoua, in wie hij een zielsverwant herkent. Vanwege zijn innemende verschijning krijgt Marc direct het vertrouwen van de rector en na verloop van tijd verwerft hij een eigen lokaal, een haast paradijselijke enclave – maar voor hoe lang?

In Suezkade staat hoofdpersoon Marc Cordesius centraal, die in zijn doen en laten ouder over komt dan de 26 jaar die hij daadwerkelijk is. Marc is een gepassioneerd onderwijzer die de veelvoorkomende desinteresse van zijn collega’s niet snapt. Al snel waan je je als lezer zijnde door de wandelgangen en zie je het klaslokaal van Marc voor je. Marc weet subtiel het vertrouwen te winnen van veel collega’s, inclusief de rector. Iedereen lijkt hem te mogen, al is er hier en daar een kleine uitzondering. Wanneer Marc de Marokkaanse Najoua in zijn klas krijgt, wordt de spanning langzaamaan opgebouwd en krijgen enkele collega’s argwaan. Je weet dat het fout zal gaan, maar Siebelink neemt uitvoerig de tijd om naar dit punt toe te werken. Waardoor ook de lezer Marc in de tussentijd steeds innemender gaat vinden.

Het verhaal volgt zowel Marc, op school als privé, als Najoua. De lezer leert Najoua goed kennen. Ze brengt een moeilijke achtergrond mee, heeft meerdere malen in pleeggezinnen gezeten en heeft anorexia. Ergens hoop je dat ze veel steun vindt bij haar leraar, al weet je dat het niet verstandig is wanneer ze de grenzen opzoekt. Maar Najoua is een kind, Marc de volwassene.

Siebelink kiest ervoor het schoolleven uitvoerig uit de doeken te doen. Meerdere malen komen vergaderingen en besprekingen voorbij. Dit doet recht aan het verhaal, Siebelink gaat hierin niet voor de snelle weg.

384

9789023456612