Thriller & Spanning Ambo | Anthos Januari 2014

Stervensuur

Ook dit boek, Stervensuur, was weer spannend, zat vol onverwachte plotwendingen en wist me tot op de laatste pagina geboeid te houden. Wat zou ik zonder mijn jaarlijkse Tom Thorne-portie moeten?

De Britse rechercheur Tom Thorne is te vaak over de schreef gegaan en draagt daarom weer het politie-uniform. Hij draait zware diensten en wordt ingezet op straat. Als het overlijden van een ouder echtpaar in Toms ogen te makkelijk wordt afgedaan als zelfmoord, duikt hij in zijn vrije tijd dieper in de zaak. Hij gebruikt zijn oude netwerk om toegang te krijgen tot de informatiesystemen binnen de recherche, waarmee hij niet alleen zijn eigen baan op het spel zet, maar ook die van degenen die het dichtst bij hem staan.

Stervensuur is alweer het derde boek dat ik van Mark Billingham lees. En het verveelt nog steeds niet. Zijn hoofdpersonage Tom Thorne is koppig, doortastend, zelfdestructief en vooral erg goed in zijn werk. Zijn doortastendheid en controversiële werkwijze brengen hem in het voorgaande boek, Ten dode opgeschreven, echter in grote problemen. Zulke grote problemen zelfs, dat hij is gedegradeerd naar een uniformfunctie. Maar de rechercheur in hem is nog steeds alert, en wanneer er een reeks zelfmoorden plaatsvindt onder bejaarde mensen, vertrouwt Thorne het zaakje dan ook niet.

Hij begint, zich volledig bewust van alle gevaren en risico’s voor zowel zichzelf als zijn omgeving, aan een zoektocht naar de waarheid. Hij schuwt hierbij geen middelen en zet zelfs chantage in om mensen voor hem te laten zoeken. Wat dat betreft is hij net zo meedogenloos als zijn tegenstander, die ook mensen voor hem laat werken. Zijn pressiemiddel is echter iets gruwelijker dan dat van Thorne, maar verder zijn de gelijkenissen eng treffend. Het is daarom ook moeilijk om mee te voelen met Thorne, die heel bewust tegen heilige huisjes aanschopt. Hij helpt hiermee niet alleen zichzelf, maar ook zijn directe omgeving in de vernieling.

En toch siert het Thorne dat hij niet opgeeft. Dat hij doorgaat, wat de prijs ook mag zijn. Mark Billingham werkt richting het einde echter naar een afsluiting toe waar ik als lezer niet op zit te wachten: een einde van de Thorne-serie. Ja, het mag dan een -behoorlijk- ruwe diamant zijn en ja, hij mag dan wel iedereen het bloed onder de nagels vandaan halen -waaronder mij, het is en blijft toch een geweldig personage. Een personage waar ik graag meer over wil lezen. Want ook dit boek, Stervensuur, was weer spannend, zat vol onverwachte plotwendingen en wist me tot op de laatste pagina geboeid te houden. Wat zou ik zonder mijn jaarlijkse Tom Thorne-portie moeten?

375

9789041424945