Literatuur & Romans Podium Januari 2010

Stand-in

Ernest maakt dat ik het volledige boek met een lach om mijn mond zit te lezen. Het is onrealistisch maar grappig, het is vreemd en toch ook niet. Bovenal is het genieten.

Voormalig rozenverkoper en handelaar in grote-maten-vrouwenmode Andreas Mahlknecht wordt door een literair agent van de straat geplukt. Hij krijgt het aanbod om voor schrijvers in te vallen. Schrijvers met reisangst, vrouwenangst en bestaansangst. En schrijvers die spijkerbroeken dragen die door hun moeder zijn gestreken. Want: ‘Wie niets begrijpt van esthetiek, begrijpt niets van boeken verkopen.’ Nadat zijn neus is ontbost en hij gekleed is door een beroemde modeontwerper, vervangt de jonge Andreas succesvolle en minder succesvolle schrijvers. Hij signeert hun boeken en neemt hun prijzen in ontvangst. Tot de mannen met baarden op het toneel verschijnen en de lraanse staatstelevisie een prijs op zijn hoofd zet.

Per toeval liep ik op een boekenbeurs tegen het boek Stand-in van Ernest van der Kwast aan. Ik heb nooit geweten dat hij dit boek heeft geschreven. Mama Tandoori vond ik hilarisch, dus uiteraard verdweend Stand-in in mijn mandje. Na enkele maanden in mijn boekenkast te hebben gestaan, werd het tijd dit boek er eens bij te pakken.

In Stand-in volgen we Andreas. Hij woont in Duitsland en leeft bij de dag. In het eerste deel van het verhaal zien we hoe Andreas via verschillende baantjes aan geld probeert te komen en ontmoet hij enkele vreemde mensen die hem in absurde situaties doen belanden. Op een gegeven moment worden deze situaties zo absurd, dat ik besluit het nawoord van Ernest te gaan lezen. En dan valt alles op zijn plek… Ernest heeft het boek geschreven in de stijl van Arnon Grunberg, een van mijn favoriete auteurs en voor mij de koning van het absurdisme. Nu snap ik meteen waarom het verhaal mij zo aanspreekt, het doet me denken aan Grunberg. En hoewel ik Mama Tandoori geweldig en vooral hilarisch vond, is Stand-in toch een heel ander type boek geworden. Maar daarom niet minder aansprekend.

De gebeurtenissen zijn zo absurd dat je maar blijft lezen in het boek. Andreas beland achter elkaar in de meest vreemde situaties. Zoals gezegd leren we in de eerste helft van het verhaal Andres beter kennen, in de tweede helft van het verhaal lijkt voor hem alles op zijn plek te vallen als hij in mag vallen voor schrijvers die zelf niet op kunnen komen dagen. Toch kan ook dit niet lang goed gaan…

334

9789057594496