Overige A.W. Bruna September 2013

Slurp Grand Cru

Ilja Gort is niet te stoppen met zijn Slurp boeken over het leven als Nederlandse wijnboer in la douce France. In Slurp Grand Cru probeert Ilja ons er van te overtuigen dat we het vooral niet in ons hoofd moeten halen om net als hij, wijnboer te willen worden in Frankrijk.

Al vijf jaar lang beschrijft Ilja Gort zijn belevenissen op zijn château in Slurp-boeken. Om dit jubileum te vieren, verschijnt er nu het best denkbare boek: Slurp Grand Cru. Een extra fraai uitgevoerde editie, gemaakt met dezelfde aandacht en vakmanschap waarmee de grootste wijnen van Frankrijk worden geproduceerd. Zo uniek dat dit boek zijn eigen Appellation Grand Cru Contrôlée verdient.

Ilja Gort is niet te stoppen met zijn Slurp boeken over het leven als Nederlandse wijnboer in la douce France. In Slurp Grand Cru probeert Ilja ons er van te overtuigen dat we het vooral niet in ons hoofd moeten halen om net als hij, wijnboer te willen worden in Frankrijk. Het bestaan als wijnboer is niets dan kommer en kwel, tegenslag na tegenslag en overleven pur sang. Zo komen we in Slurp Grand Cru weer de bijvangst op de druiven in de vorm van slakken, spinnen, salamanders en krekels tegen, krijgen we weer mooie foto’s van giftige paddenstoelen te zien (zagen we deze niet al eerder in het vorige boek Chateu Slurp?), hadden vorig jaar te maken met droogte, nu was daar de zondvloed die het leven als wijnboer bijna wegspoelde. Humor maakt dat we toch blijven dromen van een dergelijk bestaan. Gelukkig heeft Ilja tussen de bedrijven door toch nog tijd om te genieten van de goede dingen des levens en gaat hij voor ons persoonlijk allerlei restaurantjes af om ons deze vervolgens aan of af te raden. Op de vraag hoe je nu eigenlijk een Grand Cru maakt, krijgen we niet echt antwoord. Wel wordt nog een keer uitgelegd hoe je nu eigenlijk wijn maakt. Ook hier gaat Ilja in de herhaling, maar ter opfrissing is dit wel weer leuk om te lezen.

Na het lezen van Slurp Grand Cru bleef de indruk achter alles al een keer gelezen of gezien te hebben. Het lijkt dus meer van hetzelfde. Dit kan ook komen door de digitale nieuwsbrief die echte Ilja Gort fans natuurlijk ook lezen. Neemt niet weg dat ook Slurp Grand Cru weer een heerlijk boek is om bij weg te dromen en te mijmeren over het bestaan als wijnboer op een eeuwenoud wijnkasteel.

272

9789400503281