Literatuur & Romans Luitingh Sijthoff Juni 2014

Slotakkoord voor een moord

Laat je betoveren door Flavia De Luce en ga mee in haar wereld. Stap bij Flavia achterop haar fiets Gladys en ga mee op avontuur!

Flavia de Luce houdt van scheikunde en van speurneuzen. Wanneer de graftombe onder de kerk van Bishop’s Lacey geopend wordt, staat ze vooraan. In plaats van de eeuwenoude resten van de heilige Sint Tancred vinden ze het lichaam van de kerkorganist. Zijn gezicht gaat schuil achter een grotesk masker. Waarom moest Mr. Collicutt sterven? En waarom is zijn lichaam verborgen op deze heilige rustplaats? De onverbeterlijk nieuwsgierige Flavia besluit het uit te zoeken. Haar ontdekkingen bewijzen maar weer eens dat een rechttoe rechtaan zaak niet bestaat.

Slotakkoord voor een moord is de vijfde roman met de slimme, maar betweterige Flavia De Luce in de hoofdrol. Ook het vijfde deel borduurt voort op de bekende manier, eerder beschreven in de eerste vier delen. In het kleine dorpje waar Flavia woont met haar vader en twee zussen wordt weer een moord gepleegd. Zoals altijd is Flavia de politie net een stap voor. Weet zij ook dit keer de moord op te lossen?

Indien je de eerdere delen in deze serie hebt gelezen dan weet je wat je kunt verwachten. Bradley slaat de bekende weg in. Dat is echter geen probleem als je hebt genoten van de eerdere verhalen, vernieuwend is het niet meer. Toch blijft Flavia tot de verbeelding spreken met haar eeuwige nieuwsgierigheid en eigen scheikunde lab waarin ze de meest bizarre proefjes uitvoert.

Wat opvalt in de boekenreeks is dat Flavia steeds meer op de voorgrond treedt en het onderzoek van de politie een steeds kleinere rol krijgt. In eerdere boeken volgden we nog het onderzoek van de politie en hoever zij waren in het oplossen van de moord. Dit keer volgt de lezer alleen Flavia. Dit zorgt ervoor dat het verhaal wel ongeloofwaardiger wordt. Aan vermakelijkheid levert het echter niets in. Ook dit boek bevatĀ  humor, actie, vaart, fijne personages met ieder hun eigen trekjes en een vleugje fantasie.

Slotakkoord voor een moord is een fijn vervolg op de eerder verschenen delen en ook prima afzonderlijk te lezen. Laat je betoveren door Flavia De Luce en ga mee in haar wereld. Stap bij Flavia achterop haar fiets Gladys en ga mee op avontuur!

400

9789021805429