Thriller & Spanning De Boekerij April 2018

Schuitje varen

Knap dat de auteur een volwaardig en goed uitgewerkt verhaal weet neer te zetten in slechts 126 pagina's.

De achttienjarige Helen Grace, net nieuw bij de politie, arriveert als eerste op de plek waar een dodelijk ongeluk heeft plaatsgevonden. Haar collega’s zijn ervan overtuigd dat de dood van de jonge man een tragisch ongeluk was. Maar Helen is daar niet zo zeker van. Wie is hun mysterieuze slachtoffer? Waarom zou hij zijn leven riskeren door over een drukke weg te rennen? Waar rende hij voor weg? Een duister geheim is verborgen tussen de stille velden van Hampshire, een geheim dat Helen vastbesloten is te ontrafelen.

Schuitje varen is feitelijk het eerste deel in de serie rondom Helen Grace. Je krijgt het cadeau bij de aanschaf van een van de andere boeken uit deze serie. Hoewel de fans van de serie Helen inmiddels al goed kennen, leer je haar in dit deel nog beter kennen. We krijgen te weten hoe zij als achttienjarige bij de politie terecht kwam en uiteindelijk zelfs de stap maakte van de verkeerspolitie naar moordzaken.

Dit korte maar krachtige verhaal geeft duidelijk verheldering in de persoon Helen die zij vandaag de dag is. Vanaf de eerste dag bij de politie, heeft zij moeten vechten voor haar baan en voor erkenning. Ze wordt, net name door de collega’s bij verkeerspolitie, als groentje gezien en is als vrouw duidelijk ondergeschikt aan haar mannelijke collega’s. De toen al eigenwijze Helen laat zich echter niet kisten en gaat toch aan de slag bij wat later een moordzaak blijkt te zijn.

Voor de fervente lezers onder ons is het leuk om te zien dat Helen ook als jongeling al over bepaalde karaktertrekken beschikte die je in de latere boeken uit de reeks terug ziet komen. Haar eigenwijsheid maar zeker ook vechtlust zijn daar een goed voorbeeld van. Ik vind dat Schuitje varen echt het karakter van Helen verder heeft uitgediept en dat is van toegevoegde waarde voor de andere delen uit deze reeks.

Los van het personage Helen is Schuitje varen een echt Arlidge boek. Veel actie en vaart en korte hoofdstukken. Ik vind het wel knap dat hij een volwaardig en goed uitgewerkt verhaal weet neer te zetten in slechts 126 pagina’s. Hoewel het een dun boekje is doet het zeker niet af aan de andere delen in de reeks. Ook Schuitje varen is echt het lezen waard!

126

9789022583906