Literatuur & Romans De Geus Januari 2015

Schemering boven Shanghai

Yue Tao schrijft erg beeldend en schetst in het eerste hoofdstuk de stad Shanghai erg beeldend, dat het, ook voor iemand die er nog nooit is heen gereisd, duidelijk is hoe de drukke stad eruit ziet.

Lan is een succesvolle Chinese vrouw die na tien jaar werken in het Nederlandse bankleven besluit haar leven in te ruilen voor haar geboortestad Shanghai. Daar aangekomen herinnert alles Lan aan haar jeugd, maar nu kijkt ze met een andere blik naar deze bijzondere stad. Ze gaat op zoek naar haar roots, want wie zijn haar vader en moeder? Haar oom en tante hebben haar opgevoed tijdens de culturele revolutie. Waar Lans familieleden weigeren het verleden onder de loep te nemen, gaat ze zelf op onderzoek uit. Het verhaal van haar ouders blijkt heftiger en hartverscheurender dan Lan zich ooit had kunnen indenken. Schemering boven Shanghai is in samenwerking met Oxfam Novib uitgegeven.

Het begint met een voorwoord van de vertaler. Waardoor de lezer direct in een berg informatie wordt gegooid. De vertaler legt hierin uit wat krekelvechten precies inhoudt. Hierna begint het eigenlijke verhaal. Yue Tao schrijft erg beeldend en schetst in het eerste hoofdstuk de stad Shanghai erg beeldend, dat het, ook voor iemand die er nog nooit is heen gereisd, duidelijk is hoe de drukke stad eruit ziet.

Het hele boek is wel heel informatief, naast de zoektocht naar het verleden, blijft er erg veel uitleg nodig om te kunnen begrijpen wat bepaalde termen inhouden. Dit is lastig voor de lezer, omdat de tekst hier vrij saai van wordt. Gelukkig wordt dit een beetje goed gemaakt door de gemakkelijk leesbare schrijfstijl van Yue Tao. Ze neemt je daadwerkelijk aan de hand mee om te vertellen over haar reis, die realistisch en verrassend is.

Schemering boven Shanghai bestaat uit negen delen. Elk deel begint met een informatief stuk over de fase waar de krekels zich in verkeren. Daarnaast is elk deel weer opgedeeld in verschillende hoofdstukken. Telkens ontdekt Lan steeds meer over haar verleden, wat ervoor zorgt dat je verder wilt lezen. Het onderwerp illegale krekelvechten is van belang voor de ontknoping van het boek. Een ontknoping die lang op zich laat wachten, maar die je niet teleur zal stellen.

Kortom, Schemering boven Shanghai is geen ontspannend boek. Er worden veel termen gebruikt waar de gemiddelde lezer geen weet van heeft. Dit maakt het boek daarentegen ook weer interessant en leerzaam. Kies je voor dit boek dan volg je de zoektocht van Lan naar de waarheid van haar ouders in een verhaal waarin het oosterse en westerse leven elkaar nogal eens tegen spreekt.

315

9789044532838