Literatuur & Romans Ambo | Anthos April 2011

Schaamteloos

Schaamteloos gaat bij mij de boeken in als onsamenhangend en weinig humor. Jammer.

In dit boek, vertelt Rachel Shukert over leven, liefde, dood, joodse paranoia en triviale vrouwenzaken. Als jong meisje heeft Rachel Shukert een lichte obsessie met de Holocaust, wat resulteert in bijzondere spelletjes als ‘Bij welke mensen zouden wij kunnen onderduiken?’, een verslaving aan jeugdliteratuur over kampen en een fascinatie voor de film Shoah. Ondertussen fantaseert zij over haar (imaginaire) vriendje Chris McProtestant, een lange blonde all american boy uit een keurig gezin. Als Rachel achttien jaar wordt, verruilt zij Nebraska voor Manhattan en is zij vastbesloten om het te gaan maken in de wereld van de showbizz en de glamour. Maar bij iedere stap die zij in die richting zet, wordt ze met de rauwe kanten van het leven geconfronteerd; te veel drank, te veel mannen, en anorexia, om er maar een paar te noemen.

Dit boek lag al twee jaar in mijn boekenkast te wachten om gelezen te worden. Eerder heb ik Alles wordt fantastisch van Shukert gelezen en dat boek vond ik hilarisch. Ik heb zelden een boek gelezen dat doorspekt was met zoveel humor. Ik was dan ook erg benieuwd naar Schaamteloos. Ondanks dat ik weinig heb met boeken waarin het geloof een rol speelt.

Wat me vooral is bijgebleven van dit boek is dat ik het onsamenhangend vond. Het boek leek wel opgesplitst in twee delen: het eerste deel over een jonge Rachel en haar joodse geloof, het tweede deel over Rachel die verhuisd en probeert door te breken in de showbizz. In dit laatste deel lijken de hoofdstukken elkaar in logisch tempo op te volgen en is er dan ook een rode draad. In het eerste deel mis ik de rode draad volledig. De hoofdstukken lijken wel losse anekdotes uit het leven van Rachel. Soms grappig, maar vaker ook niet. En uiteindelijk zie ik niet de toegevoegde waarde hiervan.

Ik heb er bijna spijt van dat ik dit boek gelezen heb. Alles wordt fantastisch! vond ik zo’n ontzettend leuk boek. Schaamteloos wist mij totaal niet te pakken waardoor het haast afbreuk doet aan mijn interesse in deze auteur. Wellicht zal ik ooit nog eens een boek van haar hand lezen. Deze gaat bij mij de boeken in als onsamenhangend en weinig humor. Jammer.

306

9789047201939