Literatuur & Romans Mistral September 2011

Saladedagen

Als zijn vrouw zwanger raakt, ziet Lennart verontrust aan hoe zijn leven overhoop gehaald wordt. Wanneer zijn baas hem een unieke kans biedt om promotie te maken, vlucht hij in zijn werk. Terwijl Lennart overuren draait, eist het thuisfront steeds meer zijn aandacht op. Verscheurd door ambities, liefde en onzekerheid struikelt hij van kantoor naar huis, van pufclub naar verloskundige. De problemen stapelen zich verder op als hij de verleidelijke Karlijn ontmoet. Lennart ondervindt dat je in het spitsuur van je leven beter beide handen aan het stuur kunt houden.

Saladedagen is het debuut van schrijver Knof, het pseudoniem van Eelco Rommes. Knof zijn debuut werd gepubliceerd nadat het boek eerder verscheen op online platform Tenpages. Zijn verhaal werd lyrisch ontvangen en al snel stonden de eerste uitgeverijen in de rij. Ook de papieren versie werd al snel een succes en overal dook het boek op. Ook ik ben, enkele jaren later, zeer benieuwd naar het verhaal. Helemaal nu ik zelf in verwachting ben en het verhaal op enkele punten ongetwijfeld een feest der herkenning zal zijn.

Lennart werkt als consultant en er wordt regelmatig beroep op hem gedaan. Het is hard werken en werkweken van 60 uur zijn eerder regel dan uitzondering. Net op het moment dat zijn vrouw zwanger is en meer tijd van Lennart vraagt, kan hij promotie maken op zijn werk. Lennart komt al snel in de bekende spagaat terecht… Het werk, maar ook het thuisfront trekken aan hem. Knof heeft dit amusant, vermakelijk en helder beschreven. Je leeft met Lennart mee en de lezer kan zich makkelijk in hem verplaatsen. Daarbij is Lennart een sympathiek personage dat echt zijn best doet het beste er van te maken en iedereen tevreden te houden. Het personage Lennart had echter wel wat meer pit mogen hebben. Af en toe komt hij we heel saai en degelijk over. Het karakter van zijn vrouw komt tevens goed naar voren. De typische moodswings komen regelmatig voorbij en worden met humor beschreven.

Het verhaal zal niet alleen voor velen herkenbaar zijn, maar is vooral erg grappig. Op een luchtige manier weet Knof op papier te zetten waar elke toekomstige ouder zeer waarschijnlijk tegenaan gaat lopen. Ook weet hij vaart in het verhaal te houden, mede door zijn vlotte schrijfstijl, wat voor voldoende afwisseling zorgt.  Wel is het verhaal regelmatig zeer ongeloofwaardig. De gynaecoloog die bij de bakker gewoon naam en toenaam van zijn patiënten roept is daar een voorbeeld van.

Desalniettemin een vermakelijk verhaal met de nodige vaart en humor.

320

9789049952402