Thriller & Spanning

Runa

Buck is er zeer goed in geslaagd de gekte die in die tijd heerste weer te geven.

Parijs, 1884. Op de neurologische afdeling van de enorme Salpetrière-kliniek, voert dokter Charcot experimenten uit op hysterische patiënten. Op een dag wordt het jonge meisje Runa bij de kliniek afgeleverd: een meisje dat niet vatbaar lijkt voor alle bekende behandelmethodes. De artsen dompelen haar in ijsbaden, of binden haar dagenlang vast op bed, maar niets lijkt dit diep verwarde meisje te kunnen helpen. Jori Hell, een Zwitserse student geneeskunde, ruikt een mogelijkheid om te promoveren en stelt iets voor aan dr. Charcot wat tot dat moment als ondenkbaar gold. Als eerste arts wil hij de waanzin rechtstreeks uit de hersenen van een patiënte snijden, met alle risico’s van dien. Als er door heel Parijs onheilsspelende boodschappen opduiken en kort daarna lijken gevonden worden van mensen die op schokkende wijze om het leven gebracht zijn, stelt de politie een onderzoek in.

Runa is het debuut van Vera Buck. Het boek intrigeerde mij meteen doordat op de cover een zin gedrukt staat dat het verhaal gaat over het begin van de psychotherapie. Ik was hier zeer benieuwd naar en begon dan ook vol verwachting aan het boek.
Wat me al vrij snel opviel is dat Runa een minder grote rol kreeg toebedeeld dan ik aanvankelijk had bedacht. Uiteraard komt ze in het verhaal voor, maar niet als hoofdpersoon maar als een van de vele patiënten. Hierdoor moest ik mijn verwachtingen gedurende het lezen toch bijstellen.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Jori, een jonge student die en risicovol voorstel doet om te kunnen afstuderen. Ook wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van Leqoc, iemand die zich een misdadiger noemt maar feitelijk een detective is.
Beide verhaallijnen hebben te maken met Runa, maar wat is haar rol exact?

Buck is er zeer goed in geslaagd de gekte die in die tijd heerste weer te geven. En dan bedoel ik niet de gekte onder de geestelijk zieken, maar hoe het er aan toe ging in de klinieken. Charcot werd gezien als icoon in zijn tijd, maar feitelijk gebruikte hij geestelijk zieke patiënten voor zijn eigen gewin. Ten overstaan van een volle zaal studenten voerde hij de meest bizarre en heftige experimenten op ze uit. Vreselijk om te lezen en te beseffen dat het er vroeger echt zo aan toe ging. Toch duurt het erg lang voordat het verhaal mij enigszins weet te boeien. Bij aanvang kan het behoorlijk ‘medisch’ overkomen. Een van de experimenten van dr. Charcot wordt wel heel erg uitvoerig uit de doeken gedaan. Dat Buck de zaken zo levendig op papier weet te zetten is voor een debutante wel erg knap. Toch blijf ik mij lang afvragen welke kant het verhaal op gaat. Ook vind ik dat het verhaal niet leest als een thriller. Daardoor blijft de verhaallijn van Leqoc teveel op de achtergrond. Echt spannend wordt het nergens.

Runa is een goed debuut dat veel lezers zal weten te boeien. Mij wist het minder aan te grijpen, ondanks de gruwelijkheid ervan. Ik vind het een goede zaak dat de aandacht op deze praktijken wordt gericht en het blijft een intrigerend onderwerp. Toch mist het verhaal spanning om het echt een thriller te mogen noemen. Ook vind ik dat de rol van Runa nadrukkelijker aanwezig had mogen zijn en had ik graag gezien dat sommige stukken minder langdradig en uitvoerig werden beschreven.

520

9789045212630