Literatuur & Romans The House of Books Juni 2016

Rosie zegt ja

De hele setting, een rijke aristocratische familie vol eigenwijze persoonlijkheden, is natuurlijk ontzettend interssant. De typische eigenaardigheden waar ze over beschikken zijn treffend weergegeven.

De superrijken van Manhattan hebben hun eigen strikte gedragsvoorschriften. In het kille appartement van de familie Wilder-Bingham aan Park Avenue bestuurt matriarch Glenn haar huishouden als een generaal. Wanneer de Engelse giga-optimiste Rosie hun huis binnenstuitert, heeft niemand in de gaten dat ze lak heeft aan reglementen. Rosie – achtendertig, excentriek, met een geheim verdriet en een hart zo groot als New York – begint hun levens draad voor draad te ontrafelen.

Op vakantie las ik ooit het boek Een klein beetje geweldig en dat boek bleek zelf een klein beetje heel erg geweldig te zijn. Ontzettend grappig en French had er een fan bij! Hoe jammer dat ik vervolgens jaren moest wachten op haar opvolger. Maar deze zomer verscheen dan eindelijk Rosie zegt ja. Zodra het boek op de deurmat lag, moest ik erin beginnen.

Rosie zegt ja is een vermakelijk verhaal, maar bevat wel een stuk minder humor dan zijn voorganger. Er zitten nog degelijk leuke grapjes in verwerkt, maar het is niet zo dat ik dubbel lig. Het verhaal is leuk maar niet hilarisch.

De hele setting, een rijke aristocratische familie vol eigenwijze persoonlijkheden, is natuurlijk ontzettend interssant. De typische eigenaardigheden waar ze over beschikken zijn treffend weergegeven. Helemaal als Rosie uit het stijve Engeland probeert haar weg te vinden. Er wordt incidenteel verwezen naar Rosie haar leven in Engeland, maar helaas erg weinig. Ik had graag meer over Rosie en haar geschiedenis te weten gekomen. Hierdoor komt ze af en toe wat oppervlakkig over.

Los van het verhaal bevat het boek een zeer aansprekende cover. Tevens beschikt French over een aantrekkelijke en vlotte schrijfstijl. Rosie zegt ja is een vermakelijk boek maar niet outstandig. Toch zal ik ook zeker een volgend boek van haar hand gaan lezen. Boeken van French staan garant voor enkele uren fijn leesplezier.

304

9789044350517